Help, ik ben weer nuchter

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Edgard



Geregistreerd op: 12 Jun 2015
Berichten: 53

BerichtGeplaatst: 02-09-2015 09:52:44    Onderwerp: Help, ik ben weer nuchter Reageren met citaat
Help, ik ben (weer) nuchter.

Gekke uitspraak? Zou het niet moeten zijn: “Hoera, ik ben (weer) nuchter?

Ja en neen. Ja, omdat mijn nuchterheid vanzelfsprekend de belangrijkste doelstelling is; de noodzakelijk te vervullen voorwaarde om ook nog maar iets van mijn leven te maken.

Het klinkt misschien een tikkeltje bombastisch, maar het is de doodgewone, platte, onmiskenbare realiteit: niet meer gebruiken of verzuipen, zo simpel is het, net zo simpel als het besef dat ik en ik alleen de cirkel van vallen en opstaan kan doorbreken, wat dan ook betekent dat ik en ik alleen verantwoordelijk ben voor mijn leven en welzijn.

Oeps, dat is eventjes pijnlijk. Maar goed, ik heb de stap gezet: welke ‘triggers’ er ooit geweest zijn (en nog zullen zijn), ik was degene die de fles kocht. En waren die ‘triggers’ dan niet veeleer het excuus waarop ik zat te wachten om die fles te kopen?

Het mechanisme – afhankelijkheid van het product zodra ik gebruik - kan ik niet wegnemen; het is er en het blijft er, maar ik kan de schakelaar omdraaien.

Dat is dan gebeurd, opnieuw, en nu blijf ik met mijn fikken van die schakelaar.
En dan?
Is daarmee de kous af?
De herwonnen nuchterheid is niet retroactief; het ‘verleden’ is daarmee niet uitgewist; ik heb geen knop ‘delete’ om wat in het verleden gedaan en gezegd is, van het scherm te laten verdwijnen.
Ik denk dat we allen ongeveer dezelfde ervaringen hebben; er zijn misschien minder aangename dingen gebeurd tijdens de periode van gebruik. Iemand heeft zijn job kwijtgespeeld, relaties zijn stukgegaan, misschien heeft iemand een ongeval veroorzaakt …
Deleten kan niet.

Ontkennen kan niet. Alleen, en dit lijkt me enorm belangrijk voor iedereen, zich als het ware wentelen in schuldgevoelens is moordend, soms letterlijk: er zijn gevallen waar die schuldgevoelens tot zelfdoding hebben geleid.

Ik wil niet ontkennen, ik kan niet deleten en ik wil niet gebukt gaan onder schuldgevoelens, wat niet wil zeggen dat die er niet zijn. Maar daar ga ik nu niet op in.

Ik sta dus in mijn leefwereld met mijn herwonnen nuchterheid, vandaar ‘hoera’.

Vanwaar dan de ‘help’?
Ten eerste omdat ik me ervan bewust ben dat ik (herhaal ik) op elk moment die nuchterheid aan diggelen kan gooien.
Anders geformuleerd – en veralgemeend – onze kwetsbaarheid blijft bestaan en het kan heus geen kwaad dat in gedachten te houden.
Nog maar eens relativeren: het is niet nodig elke dag met een smartelijk gezicht een paar uur te mediteren over de gevaren die onze nuchterheid zouden kunnen bedreigen.
Ik drink niet, punt. Ik heb geen zes oren en drie ogen, ik verschil niet van andere mensen die soms wel drinken, of ook niet drinken of soms te veel drinken.

Ben ik dan veranderd?
Alweer ja en neen.
Ja, omdat ik de controle over mijn daden en woorden heb herwonnen. Dat heeft zo zijn voordelen, dat weten we allen.

Ja, omdat het verzopen ‘ik’ aan de oppervlakte is geraakt en het zoetjesaan zijn oorspronkelijke eigenheid aan het herwinnen is.
Neen, in die zin dat mijn eigenheid, mijn persoonlijkheidsstructuur uiteraard niet veranderd is; ik heb nog altijd dezelfde goede en slechte eigenschappen, dezelfde mogelijkheden en beperkingen, fysiek en psychisch, voor zover het overmatig gebruik van alcohol geen blijvende schade heeft aangericht.

Samengevat: ik ben dezelfde gozer met een veranderde instelling tegenover het product alcohol.
Alweer ‘hoera’, zou u denken.
Goed, als u er zo over denkt, dank u voor uw mildheid.

Maar …
Het is nogal wiedes dat niet alle moeilijkheden nu als sneeuw voor de zon smelten.
Wie nuchter is, mag best tevreden zijn, maar er is geen reden tot euforie. Nuchterheid is voor de meeste mensen immers ‘gewoon’, ‘normaal’, de norm. Het is normaal dat iemand nuchter op het werk verschijnt, hij of zij zal daarvoor niet gefeliciteerd worden.

Verdient het nuchter worden dan geen schouderklopje?
Vast en zeker, en wie in zijn leefwereld steun en waardering krijgt, mag zich gelukkig achten.
De omgeving kan evenwel anders reageren, afwachtend, sceptisch, argwanend. ‘We zien wel, hij of zij heeft het al zo vaak beloofd.’

Een dergelijke reactie valt hoe dan ook moeilijk te verteren. Misschien zal de argwaan slinken, misschien ook niet.
Het hoeft niet allemaal kommer en kwel te zijn; relaties kunnen worden hersteld, grootouders zien hun kleinkinderen terug, iemand vindt een nieuwe job, iemand vindt een nieuwe stek, iemand gaat op reis, enz.

Het kan allemaal, we moeten het wel zelf doen; we moeten onszelf ‘verzorgen’.
En toch …

Hulp is altijd welkom. Wie kan er beter ‘meepraten’ dan diegene die zelf alles heeft meegemaakt of nog meemaakt; waaruit kan men beter putten dan uit een gemeenschappelijke ervaring?
Geen belerend vingertje, geen voorgekauwde regeltjes, vooral geen dogma’s.

Praten en/of luisteren helpt.
Communicatie is het middel, de zelfhulpgroep het medium; pretentieloos, zonder poeha, maar verrekt doeltreffend.

Edgard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
betti



Geregistreerd op: 07 Jan 2013
Berichten: 277

BerichtGeplaatst: 04-09-2015 16:15:41    Onderwerp: Reageren met citaat
Zeer juist gezien, zeer goed geformuleerd en allemaal heel erg waar. Blijf communiceren zou ik zeggen, want ik denk dat jij ons nog heel wat te leren hebt, ook als het gaat over je eigen struikelen en weer opstaan. Dat kennen we hier allemaal wel, denk ik. Dus dan kunnen wij jou ook weer helpen.
Deal?

betti
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 07-09-2015 21:25:51    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Edgard,


Help, ik ben (weer) nuchter.


Ik denk dat ik je hierin kan volgen...
De eerste dagen/weken nuchterheid waren voor mij vooral vrij verrassend...Tiens, ik kan het...

En toen kwam er inderdaad zoiets van 'help...en wat nu?'

Wat doe je met dit nieuwe gegeven?
Voor de mensen rond je (als ze het al opmerken) is jou nieuwe manier van functioneren al gauw oud nieuws...

En eerlijk, ook ik verlangde echt naar die bevestiging dat ik echt wel goed bezig was...Dat schouderklopje vond ik bij SOSN...Bij mensen die weten waar je door moet...mensen die aan een half woord al genoeg hebben...

Nu...wel, nu ben ik al langere tijd nuchter...
En ik ben gewoon iemand die tussen de massa verdwijnt...Ik doe gewoon mijn job, ik doe dingen die ik leuk vind en ik functioneer zonder dat ik een product nodig heb...
En ja, ik geniet hiervan...
De 'schouderklopjes' zijn vervangen door een gevoel van vrijheid...Iets waar ik vroeger een product voor nodig dacht te hebben...

Edgard, mijn nuchterheid die is van mij, en daar moet iedereen afblijven...

Ik kan best begrijpen dat mensen argwanend zijn en dit voor een langere tijd blijven...En ik denk dat dit hun goed recht is...
Ik hoef mijn nuchterheid echt voor niemand te bewijzen...

En nu...ja hoor, HOERA ik ben nuchter...Ja, ik geniet er elke dag van...

Edgard, geniet van je nuchterheid...
Tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum