Start van een nuchter bestaan

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
QAZ



Geregistreerd op: 16 Jan 2019
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: 17-01-2019 19:59:36    Onderwerp: Start van een nuchter bestaan Reageren met citaat
Hey allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en ben sinds maandag nuchter. De laatste 2 dagen heb ik hier veel op het forum gelezen, daarom leek het mij ook een goed idee om hier zelf een soort ‘dagboek’ te starten. Ik ben 29 jaar en heb rond mijn 18e toch wel een alcoholprobleem ontwikkeld. De reden dat ik maandag besloten heb om geen druppel meer aan te raken was de zoveelste opmerking van mijn partner dat ik in het weekend weer veel te zat was (en omdat mijn zondag letterlijk een roes was waarvan ik mij amper iets herinner).

Er zit niet echt een patroon in mijn drinken, ik heb dagen (zelfs weken) waarop ik niets drink maar evengoed heb ik ook periodes gekend waarbij ik enkele dagen aan een stuk veel te veel drink. Vaak gaat dat van een fles wijn (of zelfs meer) op een avond tot een 15-tal consumpties op een feestje. Ik dronk ook vaak enkele glazen als mijn partner al naar bed was om niet te laten merken dat ik zoveel dronk. In de laatste paar jaar ben ik dan ook enkele keren eerder gestopt in de gedachte dat ik het wel op mijn eentje kon (wat achteraf wishful thinking was). Na een paar weken begin ik immers al te spelen met de gedachte dat mijn alcoholabstinentie maar tijdelijk is en dat ik na een paar maanden wel weer terug voorzichtig een paar biertjes kon nuttigen, wat natuurlijk altijd uitliep op terug meer en meer drinken.

Door hier af en toe iets te posten, vooral op moeilijkere momenten, hoop ik dat ik vanaf nu een nuchter bestaan kan hebben. Ik denk er in de nabije toekomst ook aan om eens naar een meeting te komen van SOSN.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 22-01-2019 09:23:33    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Qaz,

Welkom op dit forum en alvast proficiat met je beslissing om je middelafhankelijkheid aan te pakken.

Eens binnen springen op een bijeenkomst is geen overbodige luxe. Door de ervaring van anderen kan je een bredere kijk krijgen op deze problematiek. Sommige dingen die je daar hoort zal je kunnen gebruiken om jou nuchterheid verder op te bouwen.

Qaz, ik weet niet of je reactie verwacht op datgene je hier schrijft, of dat je enkel hier wil posten, zonder commentaar/feedback. Laat het gewoon even weten, ok...

In ieder geval, weet dat een nuchter leven zeker mogelijk is en heel veel te bieden heeft.

Hou het nuchter,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
rataplan



Geregistreerd op: 28 Apr 2013
Berichten: 225

BerichtGeplaatst: 24-01-2019 11:45:26    Onderwerp: Reageren met citaat
hoi QAZ

Je schrijft er zit niet echt een patroon in mijn drinken
Hmmm ik lees veel dingen die ik ook deed.
Tot ik besefte er is een probleem enfin dat benoemen was al heel wat zei mijn arts er nu nog iets aan doen.
En dat laatste was vallen en terug opstaan als je begrijpt wat ik bedoel tot ik plots zes maand nuchter was en dan een jaar.
Toch was ik nog altijd niet comfortabel nuchter en dacht pfff ik mis wat en wat miste ik dan , slecht slapen , maag en hoofdpijn , ruzie thuis en nog wat hahaha.
Een goede raad die men mij gaf was , romantiseer alcohol gebruikt niet en yep je mist gewoon niets als je stopt met alcohol er begint een ander leven.
Ik hou het tegenwoordig simpel "ik en alcohol gaan niet samen. Ondertussen ben ik een mooi aantal jaar comfortabel nuchter.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 27-01-2019 11:49:29    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Qaz,

Hoe gaat het met je?

Tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
QAZ



Geregistreerd op: 16 Jan 2019
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: 27-01-2019 14:34:13    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag groetjes en rataplan.

Dank voor jullie reacties!

Alles gaat goed hier. Ondertussen ben ik aan dag 14 beland van nuchter zijn. Voorlopig nog geen problemen met nuchter te blijven, al moet ik wel zeggen dat de goesting er wel was. Vooral gisterenavond toen we een etentje hadden bij de schoonfamilie. Om ervoor te zorgen dat ik de verleiding kan/moet weerstaan was ik bob. Ik heb ontdekt dat dat ook het perfecte excuus is om drankjes af te slaan (gewoon zeggen dat je nog moet rijden).

Toch wel raar. Begin vorige week, toen ik zo ziek was van het drinken leek het nog duidelijk dat ik nooit meer zou drinken. Anderhalve week later wanneer ik me terug goed voel, lijkt het ‘drankduiveltje’ me toch weer te verlijden. Maar ik weet uit ervaring dat ik nooit normaal zal kunnen drinken. De eerste weken kan ik mijn drinken nog controleren, maar uiteindelijk geraak ik toch weer op een punt dat ik veel te veel drink op korte tijd en er goed ziek van ben. Vaak gaat dat dan gepaard met laat opstaan op een zaterdag/zondag om dan ’s middags al een eerste drankje achterover kappen om me toch wat beter te doen voelen, uiteraard stiekem, zonder dat mijn partner het wist.

Doorheen de week ervaar ik (voorlopig nog) geen problemen. Ik denk dat het vooral oppassen is voor de weekends. Dan schuilt de verleiding om iedere hoek. Een etentje bijv. voelt veel gezelliger met een paar glazen wijn. Dat zal ik nu toch moeten vervangen door een bruiswatertje.

qaz
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
rataplan



Geregistreerd op: 28 Apr 2013
Berichten: 225

BerichtGeplaatst: 29-01-2019 07:34:27    Onderwerp: Reageren met citaat
[quote="QAZ"]Dag groetjes en rataplan.

Toch wel raar. Begin vorige week, toen ik zo ziek was van het drinken leek het nog duidelijk dat ik nooit meer zou drinken. Anderhalve week later wanneer ik me terug goed voel, lijkt het ‘drankduiveltje’ me toch weer te verlijden.

Hoi QAZ als je ziek bent van het drinken tja dan is er motivatie om te stoppen met gebruik op het moment dat je terug beter bent komt drankduiveltje terug , weet dat motivatie op en neer gaat.

mvg ,
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 03-02-2019 11:21:22    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Qaz,

Hoop dat alles goed gaat met je.

Jammer genoeg 'vergeten' we vaak iets te snel waarom we beslissen om te stoppen met gebruik.
En ja, dan beginnen we onszelf voor te houden dat het 'toch nog niet zo erg was'...'het echt wel gezelliger was met gebruik'...'Ach, zo af en toe zal me wel lukken'...

Daarom is het nu belangrijk om die ene zin die jij zelf schreef altijd in je gedachten te houden: ' Maar ik weet uit ervaring dat ik nooit normaal zal kunnen drinken...'
Schrijf hem eventueel ergens op, zodat je deze zin altijd voor ogen ziet.

Het is niet altijd makkelijk om als je in gezelschap bent steeds maar weer alcohol te moeten weigeren. Maar geloof me, na een tijdje zijn de meesten het wel gewoon dat je niks alcoholisch drinkt.

Deze maand is het trouwens weer tourné mineral. Misschien kan je hier handig gebruik van maken om aan te geven dat je daaraan mee doet. Dan laten ze je toch alweer een maand met rust.
En dan ben jij toch alweer een maand verder in je nuchterheid. En laat dat nu net één van de belangrijkste dingen zijn die een nuchterheid nodig heeft: tijd!

Qaz, spring gerust eens binnen op een bijeenkomst. Het kan je zeker helpen om nog veel meer 'truken van de foor' te ontdekken om je nuchterheid verder uit te bouwen.

In ieder geval, hou het nuchter en weet dat praten/schrijven echt helpt...

Tot gauw,
groetjes

[/i]
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
QAZ



Geregistreerd op: 16 Jan 2019
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: 03-02-2019 22:28:11    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag rataplan en groetjes,

Dag 21 ondertussen. Het zal inderdaad nodig zijn de komende weekends om een excuus (zoals tournée minerale) voor handen te hebben om niet mee te drinken want heb een paar drukke weekends (waarop verwacht wordt dat ik meedrink) voor de boeg, waaronder een weekendje weg met vrienden. En daar is het helaas niet mogelijk om het excuus van ‘ik moet nog rijden’ te gebruiken aangezien we daar overnachten. Ik ga zoals groetjes zegt gewoon het excuus gebruiken dat ik even een aantal weken stop met drinken.

Ik ben ondertussen terug gestart met hardlopen. Iets wat ik vroeger wel meer deed, maar mee gestopt was omdat het drinken toch wel meer en meer de overhand nam. Het is dan ook gemakkelijker om thuis te komen en een glas wijn in te schenken om te ontspannen dan buiten 5 km te gaan lopen in de koude. Maar de voldoening dat je terugkrijgt van zo’n inspanning doet toch wel iets. Ik merk wel dat mijn conditie de laatste paar jaar achteruit gegaan is, heeft ook wel te maken met mijn toegenomen gewicht. Alcohol is een ongelooflijke dikmaker. Ik denk eraan om mij in te schrijven voor een halve marathon dit najaar. Dat zou een stevige stok achter de deur zijn om niet meer te drinken want enkel zonder alcohol is het (in mijn geval) mogelijk om voor zo’n afstand te trainen.

Afgelopen week ben ik toch een paar keer in verleiding geraakt om iets te drinken. Je begint op de duur met jezelf te onderhandelen over het mogelijke terug beginnen drinken van af en toe wat alcohol. Zo iets in de trend van: ‘hoeveel keer per jaar zou ik nog eens kunnen drinken? 4, 5, 6 keer?’ Om dan toch te beseffen dat dat een ongelooflijk slecht idee zou zijn. Ik ga proberen van nuchter te blijven, maar begin wel meer en meer te beseffen wat voor uitdaging het nog zal zijn. Zeker als het in april/mei terug terrasjesweer wordt.

@ groetjes: vanaf dat ik het moeilijker begin te krijgen, ga ik zeker overwegen om naar een bijeenkomst te komen.

qaz
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 16-02-2019 11:21:22    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Qaz,

Hoe gaat het met je?

Ik ga proberen van nuchter te blijven, maar begin wel meer en meer te beseffen wat voor uitdaging het nog zal zijn. Zeker als het in april/mei terug terrasjesweer wordt.
Het 'terrasjesweer' is er dit jaar dus wel ietsje vroeger bij...
Dus, enkele tips...

Voor je op een terras gaat zitten weet je al wat je gaat bestellen. Liefst 2 dingen in je hoofd klaar hebben, voor het geval het eerste er niet is.

Bestel steeds als eerste. Zo voorkom je dat anderen in jou plaats beslissen. 'Voor jou dus ook een pintje?' is een voorstel wat je beter vermijd. Een 'ja' is soms veel te vlug gezegd.

Hou het bij iets simpel. Niet alcoholische cocktails, bieren etc kunnen alleen maar de gedachte aan het echte spul versterken. En waarom je het jezelf nodeloos moeilijker maken dan het al is.

Kijk niet in de menukaarten. De eerste tijd ga je toch alleen maar naar alle alcoholische dranken kijken en daar kan je alleen maar gefrustreerd door geraken.

Kijk rustig om je heen en focus niet op alle alcoholische dranken. Focus op mensen die ook iets niet alcoholisch bestellen.

Probeer niet te denken: 'ik bestel een cola omdat ik een probleem heb'...JIJ besteld een cola omdat JIJ dat WIL...

En vooral...probeer er van te genieten...

Mocht het nu nog niet echt fijn aanvoelen, zo een terrasje, maak je geen zorgen. Dat komt echt wel weer. Een nuchterheid heeft tijd nodig, veel tijd.

Qaz, hou het nuchter...

Tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 22-02-2019 10:33:35    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Qaz,

Alles ok?

Tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 01-03-2019 10:14:16    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Qaz,

Hoe gaat het met je?

Tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 27-04-2019 13:57:55    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Qaz,

Hoe gaat het met je?

groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Wilfried
Site Admin


Geregistreerd op: 24 Okt 2012
Berichten: 252

BerichtGeplaatst: 29-06-2019 17:57:32    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Qaz,
Alles goed met jou?
Hoe gaat het momenteel met je?
Vriendelijke groeten,
Wilfried
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum