Forum didi
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 17, 18, 19
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 12-10-2018 21:35:02    Onderwerp: Reageren met citaat
Hallo hallo iedereen,

Deze keer ben ik niet zo geweldig over tijd en ik bekijk dit dus met een korreltje zout als ongeveer "een maand".

Met mijn nuchterheid ten aanzien van de alcohol heb ik geen probleem, dat zit nog allemaal snor, zoals onze Noorderburen plegen te zeggen.
Zonder daar ècht bij stil te staan, ga ik nu alweer stilaan richting de drie en een half jaar zonder alcohol en ja, ik ben daar wel een beetje fier op.

Anderzijds durf ik ook stellen dat ik mijzelf dankbaar ben dat ik in mei 2015 opnieuw de beslissing heb genomen om een einde te maken aan mijn overmatig drankgebruik.
Om in herhaling te vallen, ik heb wel degelijk gezegd "opnieuw" en ik voeg daar onmiddellijk het statement aan toe (daarmee val ik ook in herhaling) dat ik echt hoop een ezel te zijn.
Wie niet kan volgen verwijs ik naar mijn vorige schrijfsels en naar het uitzonderlijk belang van zelfzorg.

En dat brengt mij dan automatisch tot de vaststelling dat ik het inderdaad zelf heb gedaan, het nog dagelijks zelf doe en zeker en vast in de eerste plaats voor mijzelf, maar dat ik dit toch nooit had kunnen waarmaken zonder de hulp, de steun, het begrip, de raad, de getuigenissen enz. die ik nog (bijna dan toch) wekelijks binnen onze bijeenkomsten van SOS Nuchterheid hoor en mag krijgen en ook wel degelijk krijg.
Ik weet dat ik daar zelf naar toe ga en dat ik daar zelf uit meeneem wat mij kan behulpzaam zijn (ik hoop eigenlijk ook een beetje in de andere richting, want iedere mens is toch ook wel een beetje ijdel en apprecieert toch dat zijn voorbeeld tot navolging kan strekken), maar moesten die samenkomsten van onze praatgroep er niet zijn, vrees ik ervoor of ik wel op het juiste spoor zou kunnen blijven.

Dat brengt mij dan weer tot een ander aspect, want ik weet intussen ook dat ik (ook opnieuw) met een ander probleem zit, namelijk mijn zwaarlijvigheid.
De oorzaak hiervan is ook duidelijk voor mij, namelijk overmatig (dat is toch wel een rode draad in mijn gebruikspatroon) eten van dan vooral ijscrème en chips.
Net als vroeger met de drank, geldt hier ook weer de algemene gedragsgewoonte van "niet te kunnen stoppen".

Ook dat heb ik lange tijd wel enkele jaren geleden ook tamelijk goed onder controle gehad en "zelf verzorgd", wat heeft geleid tot een daling in gewicht van 111 kilo naar ongeveer 90 kilo.
Het was weliswaar via een commerciële organisatie en het was dan ook betalend, maar voor mij waren ook daar de wekelijkse weegmomenten en de sessies bepalend en belangrijk om het resultaat te bereiken.
Ik heb begin dit jaar een conflict gehad met de bovenbouw - dus niet met de lokale verantwoordelijken van de praat- en weeggroep, laat dat duidelijk zijn - en ik ben er dan ongeveer een half jaar geleden mee gestopt.

Ik had mezelf voorgenomen om het programma, dat ik vroeger toepaste, ook zo door mijn eigen toedoen te volgen, maar kort en bondig gezegd ... "noppes" !!".
Resultaat: na die zes maanden of een half jaar "laat maar gaan en doe maar op" drink ik nog altijd geen alcohol, maar begint mijn weegschaal weer getallen te vertonen met drie cijfers voor de komma.
Ik denk niet dat ik er een tekeningske moet bij maken, hé.

Dat is deze week ter sprake gekomen en één van de sleutels die mij werden aangereikt (wat voor anderen ook met alcohol gebeurd is) was bepaalde producten of eetwaren niet meer in huis te halen.
Voor alcohol heb ik daar nooit voorheen en ook nu nog nooit een probleem mee gehad, maar de raad is niet in dovemansoren gevallen.
Ik heb vandaag - na alles nog eens te hebben laten bezinken en op een rijtje te zetten - de bedenking gemaakt dat ijscrème en chips voor mij óók "middelen" zijn waarvan "ik" afhankelijk" ben geworden en waarvan ik dus best afstand neem en ze niet meer toedien.
Waarom ik die middelen dus beter wel uit huis laat verdwijnen en niet meer binnenhaal en dat ik dus daartegen drastischer zal moeten optreden dan tegen de alcohol, lijkt mij en ook andere mensen en huisgenoten een raadsel.
Maar, het zal de aard van het beestje zijn, zeker ?

Conclusie: ik ga dit proberen ook wekelijks ter sprake te brengen in de SOS Nuchterheid-groep, waar men niet spreekt van alcoholverslaving alleen maar van "middelafhankelijkheid", waar ook alle andere middelen in de ruime zin als "middelen die tot afhankelijkheid leiden", zoals canabis, wiet, heroïne, cocaïne, medicatie en zelfs gedrag ter sprake kunnen gebracht worden.

Met andere woorden zal ik mijn "zelfzorg" voor die middelen èn de gevolgen, waarvoor ik vroeger betaalde, nu "gratis" (dat is niet cynisch, maar eerder humoristisch bedoeld ...) dààr aan bod laten komen.

Jullie lezen volgende maand al een eerste - hopelijk gunstig - vervolg en resultaat.
Want, net als met betrekking tot de alcohol, komt ook de periode van eindejaar en feesten er stilletjes aan en ik kan mij dan mentaal maar beten wapenen.
En ... "zelfzorg" is daarbij een reëel beproefd en voor mij heel toepasbaar begrip en de hulp die er via "praten help" kan komen is ook onomstotelijk bewezen.

Tot binnenkort,

jullie vriend Dirk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
rataplan



Geregistreerd op: 28 Apr 2013
Berichten: 225

BerichtGeplaatst: 19-10-2018 16:15:23    Onderwerp: Reageren met citaat
Hoi Dirk ,

Je bent niet de enige die stopt met alcohol en dan zijn middelafhankelijkheid verlegd bv.naar veel snoepen of wat anders ik kan er ook over meespreken.
Nu kan ik zelf langs gaan bij een diëtist maar die zegt zelf dat ik goed genoeg weet wat ik kan eten of niet dus is het enkel daar de weegschaal op.
Als ik ga is er gewoon altijd gewicht af anders ga ik niet en zoek wel een uitvlucht.
We weten samen goed genoeg dat op gewicht blijven het makkelijkste is en toch laten we ons iedere keer vangen.
Ik ben gestopt met alcohol omdat ik die herval beurten kotsbeu begon te vinden het koste me teveel energie , gewicht verliezen is ook zoiets.
We zijn onze boodschappen gaan doen en daar begint het gedaan met pakken cakes , koeken en chocolade heb ik dan niet mee , ja hoor anders komt er toch maar frustratie.
Of ik nog wat geschrapt heb ja hoor geen salami , salades met mayo , cervela en nog wat zaken.
Maar ik lust wel een blokje kaas , noten en zaden , yoghurt en af en toe een stukje fruit.
Gewoon wat minderen met constant wat in mijn mond te steken het helpt allemaal.
De motivatie stijgt bij mij altijd als het gewicht begint te dalen dus ben ik op de goede weg.

mvg rataplan ,
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 19-10-2018 21:30:53    Onderwerp: Reageren met citaat
Hoi rataplan,

Jouw statement is voor mij nog maar eens of eens te meer een bijkomende ondersteuning.
Vooral je laatste zin is er bij ingegaan als "zoete broodjes", hoewel ik moet leren het bij één of beter nog géén te houden.
Maar, "de motivatie stijgt bij mij altijd als het gewicht begint te dalen dus ben ik op de goede weg" vind ik ook mij zeer toepasselijk en is zo treffend.

IK heb deze nieuwe "afhankelijkheid" of"-heden" eigenlijk vorige week ter sprake gebracht op de SOS N meeting.
Wat ik daar meekreeg, heb ik even laten bezinken.
Vorige zondag heb ik dan het besluit genomen om alles wat ik lustte en in huis had van chips en ijscrème naar binnen te werken om er daarna geen meer in huis te halen (tijdelijk) tot ik er genoeg afstand kon / kan van nemen.

Maandag ben ik dan gestart met geen chips en geen ijsjes meer en zie daar, na 4 à 5 dagen wijst de weegschaal al het resultaat van méér dan 2 kilo minder.
Mijn doel is nu om tegen einde volgende week - de 25ste dus - een gewicht te hebben met 2 cijfers voor de komma in plaats van 3 zoals nu.

Als ik woensdag naar de sessie van SOS N ga, zal ik daar ook "uitvoerig" ruchtbaarheid aan geven.
Want met een "middel" waarvan ik een "afhankelijkheid" heb verminderen, is bij mij boter aan de galg.
Als ik een zak chips koop, is dat geen zakje van 40 gr., maar een grote van 200 gr.
En als die open is moet die ook leeg.
Ik kocht eveneens speciaal Icy ijscrème met minder suiker en wat was dan de reflex na één kommetje ?: "Het is zonder suiker, dus dat kan geen kwaad, ik zal nog maar een kommetje maken !"

Net zoals vroeger met de pinten of met de wijn, doe ik en bevestig ik opnieuw een besef van zelfkennis: "Eentje is te veel en 20 of 25 te weinig".
Dus, ik zal die waarheid maar steeds voor ogen houden ...

Tot een volgende gelegenheid,
je lot- of soortgenoot Dirk.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
rataplan



Geregistreerd op: 28 Apr 2013
Berichten: 225

BerichtGeplaatst: 22-10-2018 15:39:45    Onderwerp: Reageren met citaat
Hoi Dirk goed bezig .
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Wilfried
Site Admin


Geregistreerd op: 24 Okt 2012
Berichten: 252

BerichtGeplaatst: 29-10-2018 09:43:35    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Dirk en Rataplan,
Beiden goed bezig!
Op deze manier steunen we elkaar en steken we één en ander op van elkaar.
Zoals onze slogan zegt: "Praten Helpt".
Inderdaad - praten en communiceren.
Van groot belang voor ons.
Wilfried
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 03-12-2018 00:34:17    Onderwerp: Reageren met citaat
Hallo iedereen,

Op vlak van nuchterheid gaat het met mij nog altijd goed, hoor; ik heb voorlopig geen probleem (meer) met de alcohol.
Uiteraard ga ik dat zo proberen te houden, maar ik blijf alert want ik hou nog steeds voor ogen en dat blijf ik doen "zeg nooit nooit" ...

Ook op vlak van eetgewoonten ben ik al een tijdje een vrij zekere controle over mijn eetgewoonten aan het toepassen.
Voor bepaalde middelen, waarvan ik dus blijkbaar ook afhankelijkheid had opgebouwd, pas ik nu de regel toe: "Afblijven en uit huis laten".
Ik breng dat ook ter sprake in onze groepsbijeenkomsten en ik mag - met enige fierheid toch wel, maar ook met veel dankbaarheid - stellen dat SOS N niet alleen de klassieke nuchterheid (m.b.t. alcohol dan) kan helpen bereiken, maar ook de afhankelijkheid van andere (voor mij dan) schadelijke middelen kan onder controle brengen.

Wie mij kent weet waarover ik het heb en de nefaste werking daarvan voor mij was mijn gewichtstoename.
Door daarover in onze groep te kunnen praten en door het ernstig nemen daarvan, ben ik er nu toch in geslaagd om bijna 10 kilo minder te wegen op ongeveer 6 weken.

Ook dat is blijkbaar mogelijk binnen ons systeem van zelfZORG met natuurlijk als eerste regel de wil om een doel te bereiken, maar met daarop aansluitend het communiceren over en de inbreng van andere afhankelijken van diverse middelen als duidelijke hulpverlenende en ondersteunende elementen.

Voor mij is SOS Nuchterheid dan ook een bijeenkomst die mij op verschillende facetten van mijn dagelijks leven telkens weer en opnieuw diensten bewijst.
Dat vindt dan een uitmonding in het resultaat.

Voilà, ik ben weer eens hier op het forum geweest.
Door mijn drukke bezigheden en beslommeringen allerhande, was het weer even geleden.
Maar, jullie moeten niet direct ongerust zijn als ik niet zo frequent op het forum publiceer.
Dat hoeft zeker niet automatisch de denkpiste openzetten voor de gedachte "zou hij weer bezig zijn ?" !
Ik ben dan wel met veel bezig in mijn dag-dagelijkse leven, maar die vele activiteiten heb ik voor het grootste stuk te danken aan mijn herwonnen nuchterheid, sedert nu alweer meer dan drie-en-een-half jaar !

Zo ga ik weer goed gewapend naar de eindejaarsperiode met, in mijn geval, diverse wolfijzers en schietgeweren.
Maar, ik ben daartegen ook gewapend.

Ik hoop dat jullie het allemaal goed stellen en stuur jullie alvast vele groeten !

Dirk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 17, 18, 19
Pagina 19 van 19

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum