Forum didi
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 17, 18, 19  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 30-01-2018 23:49:25    Onderwerp: Reageren met citaat
Het is niet dat ik "onder invloed" was of ben ... maar ik heb blijkbaar hetzelfde bericht twee keer geplaatst en ik krijg het overtollige of overtallige niet meer weg.
Ik heb alles afgezocht en geprobeerd, maar het lukt niet.
Misschien blijft het staan omdat het over twee keer dezelfde belevenis gaat Laughing

Eén van de beheerders mag dit er zeker afgooien, hoor !!

Vriendelijke groeten en wel te rusten,

Dirk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
doornroosje



Geregistreerd op: 23 Apr 2013
Berichten: 876

BerichtGeplaatst: 31-01-2018 07:54:10    Onderwerp: Reageren met citaat
2 keer dezelfde droom en 2 keer hetzelfde bericht...
Dirk toch, hebt ge echt niks gedronken . Laughing Laughing
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 31-01-2018 12:07:55    Onderwerp: Reageren met citaat
Hey Roosje,

Je mag gerust zijn, hoor, mijn glas was ook gisteren alleen gevuld met Tonic, dus zonder ... erbij !
Ik zal het maar op mijn onhandigheid steken of misschien is het wel de leeftijd, want "bejaarden reageren traag" was een wijze raad van Via Secura in de jaren 50-60 van vorige eeuw.

Tof om nog eens iets van jou te horen / lezen.
Hopelijk verloopt alles verder naar wens.

Liefs,

Dirk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 01-02-2018 12:41:56    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Dirk,

Dromen dat je gebruikt komen inderdaad voor.
Ook na langere tijd nuchterheid kunnen ze er plots zijn, zonder aanleiding.
En ja, ze kunnen akelig echt lijken, en bij het ontwaken is er soms dat moment waarop je nog steeds denkt dat het werkelijkheid was...
Hoe dit komt? Geen idee.

Dirk, geniet nog van je nuchterheid en alles waar je druk mee bezig bent...

O ja, als je een bericht wil verwijderen, bovenaan rechts van je bericht is een icoontje met een schaar en het woord 'edit'. Daar op klikken en dan moet dat wel lukken...

Tot nog eens,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 24-02-2018 14:07:04    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Dirk,

Alles ok?

groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 25-02-2018 21:30:29    Onderwerp: Reageren met citaat
Hallo groetjes en ook alle andere vriendinnen en vrienden,

Hoe noemen ze dat weer ?
Telepathie ... ?

Toen ik deze namiddag van een hobbyactiviteit van één van onze kleinkinderen naar huis kwam, heb ik mij weer eens - voor de zoveelste keer alweer - de bedenking gemaakt: "En het forum, man ? Het wordt stilaan tijd om daarop ook nog eens iets te laten weten !"
En ... wat blijkt ?
Zoals al zo dikwijls is gebeurd, was "groetjes" mij weer voor, waarvoor uiteraard oprechte dank, want dat doet toch altijd deugd.

Misschien doe ik dat een beetje te weinig, over anderen praten, maar dat wil niet zeggen uit het hart, dat is maar inbeelding, want aan anderen denken doe ik veel.
Het is niet omdat ik hier niets schrijf dat mijn lotgenoten niet in mijn gedachten zitten, hoor.
Eigenlijk ben ik in gedachten constant bezig met iedereen voor de geest te halen die ik al langer of nog niet zo lang ken als langere of recente stoppers, als hervallen of als zoekende lotgenoten.
Raar, maar waar !

Nu wil het toeval dat ik gisteren in mijn thuisstad een activiteit bijwoonde en dat ik daar iemand tegen het lijf liep die ik al enkele jaren niet meer had ontmoet.
Er ontstond een gesprekje over ons wedervaren de laatste jaren en hij vertelde mij dat hij intussen was verhuisd.
Hij kwam echter nog regelmatig terug in onze buurt want hij kwam hier soms nog naar bijeenkomsten van de X-groep waaraan ik in mijn vroeger nuchter leven eveneens samen met hem regelmatig participeerde.
Uiteraard werd het gesprek daarover ook verder gezet en vertelde ik hem dat ik, na 14 jaar nuchterheid o.a. binnen en met en dankzij X, opnieuw begonnen was met drinken omdat ik dacht het wel sociaal te kunnen.
Ik zei ook dat ik dit weer - met de nodige en gekende uitspattingen en vallen - gedurende een 8-tal jaren had gedaan, maar dat ik nu een drietal jaar geleden opnieuw had ingezien dat ik het niet kon.

Ik deelde met hem dan ook mijn wedervaren inmiddels binnen SOS Nuchterheid en hij zei daarop dat hij daar ook verschillende mensen kende en dat hij ook voor ons het nodige respect had.
Hij voelde zich echter nog steeds thuis binnen en met de aanpak zoals X die toepast.
Uiteraard heb ik ook mijn respect en mijn appreciatie daarvoor duidelijk gemaakt.

Hij had mij vroeger (dus meer dan 3 jaar geleden) ook eens gezien op de straat, zei hij en hij vond toen dat ik er niet goed uitzag.
Hij had daaruit opgemaakt (terecht dus ...) dat ik opnieuw te maken had met de alcohol.
Zijn vermoeden was correct en ik herinnerde mij dat ik hem ook eens had gezien vanop een afstand.
Gisteren heb ik hem dan ook gezegd dat ik hem toen opzettelijk had ontweken en een straat was omgegaan om niet met hem en zijn eventuele vraag "hoe het met mij zou zijn" te worden geconfronteerd.

Hij was content dat ik inmiddels weer een weg naar nuchterheid had gevonden en dat ik ergens bij lotgenoten terecht kon, waar of van welke inslag dat ook was, want dat speelde en speelt geen rol, was de conclusie van ons gesprek en ons weerzien.
Wat belangrijk is blijft de wil van ons beider organisaties tot algehele nuchterheid en de strikte voorwaarde daarvoor is nultolerantie, punt uit.
Wij hebben geen namen genoemd van mensen die hij bij ons kende en ook niet van mensen die ik vroeger binnen X had gekend, want wij hebben alle twee éénstemmig gesteld dat wij de anonimiteit van iedereen ècht respecteerden.
Wie weet overweeg ik om binnenkort eens terug een bezoekje te brengen aan die X-groep waar ik vroeger een regelmatige en vrij geëngageerde gast was.

Zonder daarom SOS Nuchterheid te verwaarlozen (want daar ligt nu wel degelijk mijn prioriteit op vlak van ingesteldheid en van aanpak), kan ik geen slecht woord zeggen over de organisatie X, over één of meer X-(st)ers en over het programma.
Alleen is het "mijn ding" niet meer, maar als anderen zich daar wel goed voelen en daardoor ook nuchter blijven, wie ben ik dan om dat in twijfel te trekken.

Wat ik hiermee wil stellen is dat de wereld eigenlijk toch klein is en dat je vroeg of laat toch weer met je verleden ("ten goede of ten kwade") kan geconfronteerd worden.
Ik kan niet ontkennen dat het korte gesprekje met mijn nuchtere lotgenoot van vroeger mij gisteren ontzaglijk veel deugd heeft gedaan en dat ik het een blij en zelfs gelukkig weerzien vond.
Als ik hem nu nog eens zie op straat, zal ik geen ommetje meer overwegen, maar hem spontaan de hand reiken.

Mijn twee slogans
1. "het product alcohol en de persoon Dirk gaan niet samen" en
2. "ik hoop dat ik een ezel ben want die stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen"
hou ik mij dan ook heel goed voor ogen en blijven mijn leefregels en mijn lijfspreuken of wapenschilden.

Nog een fijn einde van de zondag en het weekend en tot ...

jullie Dirk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 27-04-2018 23:22:35    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag vriendinnen en vrienden,

Nu ik naar de datum kijk van mijn laatste inbreng hier, zie ik dat het weeral twee maanden geleden is, dat ik hier nog ben komen schrijven en dat is gelijk aan lezen.
Maar, ik heb daarbij geen schuldgevoelens, hoewel ik vind dat ik hier wel wat vaker zou mogen vertoeven.
Ik ga vanaf nu in mijn elektronische agenda één bepaalde dag per maand ingeven met stip zodat ik er ten minste attent wordt op gemaakt dat weer één maand voorbij ging en dat ik dus zeker het forum moet inschakelen.

Het heeft helemaal niets te maken met terug naar af, integendeel en ook niet met niet meer alert of niet meer bezig zijn met mijn nuchterheid.
Integendeel, durf ik zeggen, want er gaat geen dag voorbij dat ik mij wel degelijk "out" omtrent mijn middel-afhankelijkheid en hoe ik daaraan niet meer toegeef.
Zoals jullie wellicht weten (maar ieder heeft zijn eigen manier van doen en zijn eigen manier om met de situatie om te gaan en ik heb voor iedereen zonder uitzondering onnoemelijk veel respect) ben ik iemand, die met zijn afhankelijkheid van alcohol en met zijn lukken om er vanaf te blijven, bij manier van spreken te koop loop.
Ik verstop het niet en ik verzwijg het niet en ... dat is mijn manier om er niet opnieuw mee te beginnen.

Ik blijf mijn slogan hanteren: "Het product alcohol en de persoon Dirk gaan niet samen !!!"
Daarbij stel ik dan als secundaire leefregel of lijfspreuk of wapenschild dat ik hoop een ezel te zijn want die stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen.
Met andere woorden, één keer heb ik gedacht (na 14 jaar geen druppel te hebben gedronken): "Nu zal ik het wel sociaal, gecontroleerd, gematigd .... kunnen zoals zovele andere mensen", maar dat is dus niet het geval.
Dus, zoals een oude smartlap van in mijn jonge jaren (het was zeker mijn genre muziek en liedjes niet waarmee ik dweepte ...) klonk, zeg ik: "Blijf eraf, blijf eraf, dat kan toch niet bestaan van er zo maar aan te gaan ...".

Alle gekheid op een stokje, alles loopt op wieltjes (ondanks mijn hoogbejaarde leeftijd en ondanks mijn drukke leven) en ik leef op een wolk.
Niet dat alle dagen bulken van rozengeur en maneschijn, maar ik benader alle akkefietjes nu heel anders.
Ik ga dat zo proberen te houden en regel nummer één in dat opzicht is: "Ik sta pal achter mijn soberheid of nuchterheid of mijn nultolerantie op vlak van alcohol".
Dat houdt in van helemaal niet het minste toe te dienen, want toedienen is gebruiken en gebruiken leidt in mijn geval en met mijn ingesteldheid of noem het geaardheid of ... (vul zelf maar in) tot misbruik.

Dit is op het laat van de avond een gouden raad, niet van Tante Kaat, maar van Ome Dirk een (weliswaar wat trager geworden) bejaarde, maar levenslustige en druk doende opa met intussen toch al wat levenservaring en -wijsheid.
Ik ben en blijf echter nog steeds als Dorus, alias de cabaretier Tom Manders: "Ik loop door het land, aan de zonnige kant, met mijn hele hebben en houden in mijn hand ..." en ik voeg er aan toe voor mijzelf: "Met mijn volledige nuchterheid in mijn hoofd en in mijn hart".

In deze overtuiging wil ik leven (liefst nog een hele tijd) en (maar dat mag nog lang duren) sterven.

Tot volgende maand, "bij leven en welzijn",

jullie Dirk,
nog steeds enorm dankbaar ten opzichte van de aanpak en het gedachtegoed van SOS Nuchterheid, met de gulden regel van "communicatie" op kop !!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 29-04-2018 11:25:29    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Dirk,

Altijd tof jou positieve berichtjes te lezen...

Het is fijn dat je voor jezelf een manier gevonden hebt om je nuchterheid extra te beschermen, nml door er heel open met je omgeving over te praten.

Maar zoals je zelf ook aangaf, is dit niet voor iedereen mogelijk.
In mijn omgeving zijn er maar enkele mensen die hiervan op de hoogte zijn.
Zo zie je maar weer, iedereen doet het op zijn/haar manier.

Dirk, hou het nuchter en geniet ervan!

Tot nog eens,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 05-06-2018 22:43:11    Onderwerp: Reageren met citaat
Hallo iedereen van mijn vrienden- en lotgenotenkring,

Deze keer begin ik niet met mij te verontschuldigen of met mij te verantwoorden hoe het komt dat het alweer lang geleden is ...
Ik ben immers redelijk op schema, want ik ben maar één weekje over tijd om mijn voornemen waar te maken van om de maand iets te laten horen.
"Bejaarden reageren traag ..." was een wijze raad van Via Secura in de zestiger jaren van vorige eeuw.
Gelet op mijn ouderdom valt dat nog relatief goed mee.

Alle gekheid op een stokje, ik had er eerlijk gezegd niet zo bij stil gestaan, maar deze avond mocht (en ik leg de nadruk op "mogen") ik de werking van onze vereniging weer mee gaan voorstellen in een instelling waar mensen met een middel-afhankelijkheid zijn opgenomen en begeleid worden om te evolueren naar on-afhankelijkheid.
Toen ik thuiskwam had ik plots de behoefte om nog eens iets te posten in "mijn forum", voor zover ik hier ook iets mag hebben.
Ik zeg nogmaals dat ik de nadruk leg op mogen, want daardoor krijg ik weer een extra input aangaande mijn positieve ontwikkeling sedert ik ben gestopt met drinken.
Ik voel mij andermaal heel erg gesterkt om op de ingeslagen weg verder te gaan.

Ik mag en kan van mezelf intussen wel zeggen dat ik zelf in een fase van een comfortabel nuchter leven ben aangeland, waardoor ik een heel andere invulling aan mijn leven kan geven dan een aantal jaren geleden.
Ik voel mij dan ook gelukkig dat ik destijds de beslissing heb genomen om opnieuw proberen te verzaken aan het gebruiken van alcohol.
En ... dat gaat van dag tot dag gemakkelijker en gemakkelijker èn dit maakt mijn leven een stuk aangenamer.
Nu ben ik niet meer geconcentreerd op "hoe en wanneer en waar kan ik aan drank geraken en kan ik gebruiken", maar heb ik een heleboel zinnige dingen om naar uit te kijken.

Dit betekent niet dat ik geen problemen meer zou hebben en dat alles rozengeur en maneschijn is.
Maar, al wat zich nu aandient kan ik rustig en vooral nuchter aanpakken en dan ook de nodige oplossingen invullen en uitvoeren.
Dat is voor mij de evidentie zelve en zo simpel als goedendag zeggen.

Morgen hebben wij weer onze wekelijkse groepsbijeenkomst en ook daar kijk ik reikhalzend naar uit.
Iedere keer dat ik - door omstandigheden - eens moet passen of brossen, hunker ik daarna weer om opnieuw te kunnen communiceren en participeren met de andere mensen binnen onze vriendengroep.
Wat je daar wordt aangereikt en wat je er terugkrijgt voor je inbreng, is werkelijk met geen pen te beschrijven.
en, ook al heb ik op vlak van afhankelijkheid en de aanpak ervan en het loskomen al een hele geschiedenis, voel ik mij geen ervaringsdeskundige, maar een lotgenoot.
Ook van de beginners in onze werking en in onze aanpak, leer ik telkens weer bij en neem ik telkens iets mee.
Voor mij is dat onmisbaar en daarom zeg en zing ik nog steeds zoals Dorus destijds (op de planken gezet door Tom Manders): "Ik loop door het land, aan de zonnige kant ..."

Eén ding staat voor mij als een paal boven water, namelijk dat "het product alcohol en de persoon Dirk in het geheel niet samen gaan" en dat is nu eens een waarheid, eigenlijk DE waarheid wat mij als individu betreft.

Bij leven en welzijn (een lijfspreuk van mij geworden, overgenomen van de Limburgse radioman Jos Ghysen, probeer ik er ongeveer over een maand (ongeveer) weer te zijn.

Dirk.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 18-07-2018 23:21:19    Onderwerp: Reageren met citaat
Hallo, Hallo,

Ziezo, wel iets meer dan een maand, maar een week meer of minder, daar zal het ook wel niet op aankomen.

Het kan toch allemaal wel raar lopen ...
Ik deelde helemaal niet in de voorbije voetbalgekte en deed zeker niet met al die "hoera-patriottistische" toestanden die daarmee gepaard gingen.
Daar heb ik dus een hartsgrondige hekel aan.

Toch heb ik mij laten (ver)leiden door een euforische mededeling van mijn kinderen, die ik dan - als verrassing - ben gaan opzoeken op een plek waar zij naar zo 'n uitzending op een groot scherm aan het kijken waren.
Uiteraard wist ik van tevoren en was ik er mij ook van bewust dat daar liters en nog eens liters bier zouden vloeien en gedronken worden.
Daar had ik mij dan ook op ingesteld en daar had ik helemaal geen probleem mee, want ik had heel wat en meer dan voldoende, goede alternatieven.

Ik heb op geen enkel moment de drang moeten onderdrukken om er ook eentje te pakken.
Het deed mij niets en mijn familie vond het tof en knap dat ik daar tussen de massa "zuipende supporters" vertoefde en mee stond te kijken op mijn manier.
Op het einde van de match, diep in blessuretijd, werd dan het winnende doelpunt gescoord, want het was de match tegen Japan (en ... ik had erg met die Jappen te doen).
De euforie was binnen de massa of de kudde zo groot, dat er ettelijke bekers vol bier (tegen de prijs van 2 € of hoor je niet goed ...) de lucht invlogen en het gerstenat rijkelijk over het publiek vloeide.
Ook ik deelde in de vochtige "brokken".

Op zich vond ik dat niet zo erg, maar het maakte mij wel kwaad dat ik, die al meer dan drie jaar niet meer drink, opeens in een hemd moest rondlopen dat doordrenkt was van bier en dat ik daarmee de geur verspreidde alsof ik precies 20 pinten zou hebben gedronken.
Daarover was ik razend en hoewel mijn kinderen op zich er niets konden aan doen, reageerde ik mijn "koleire" ook wat af op hen, maar zij hadden mij niet gevraagd om daar te zijn en het was dus hun schuld niet dat ik daar was.
Dat was wel mijn beslissing.

Maar ik was mij aan het opjagen door mijn eigen inbeelding en beleving van het gebeuren en eventuele gevolgen ...
Want, stel nu maar dat ik op weg naar huis iemand zou tegen het lijf lopen die op de hoogte was van mijn verleden en die zou weten dat ik nu, via de zelfzorg van SOS Nuchterheid het besef heb opgebouwd en uitstraal dat "het product alcohol en de persoon Dirk niet samen gaan", wat zou die dan wel geconcludeerd hebben over de geur die ik verspreidde ?
Achteraf heb ik dat allemaal een plaatsje kunnen geven, want ik heb niemand ontmoet en één maal thuis heb ik het met een douche van mij afgespoeld.

Zo zie je toch maar wat je allemaal kan tegenkomen en waarvoor je allemaal oog zou moeten hebben.
Moraal: ik blijf in het vervolg toch weg van zulke massale slemp- en zuippartijen met alle andere risico 's die ermee gepaard zouden gaan of ermee kunnen samenhangen.
Inmiddels is het een anekdote of een "fait divers" geworden en kan ik er zelfs ook al mee lachen.

Voor wie al met vakantie geweest is, "jammer, maar helaas" maar anderzijds ... is het ook zo dat wat je gehad hebt men je niet meer kan afnemen.
De anderen wens ik een goede "mooiste tijd van het jaar".

C U,

Dirk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 13-08-2018 22:47:35    Onderwerp: Reageren met citaat
Goede avond SOS-Forum-isten,

Hier ben ik dan toch weer en zelfs vroeger of rapper dan één maand na mijn vorig bericht.
Nu ja, laat mij jullie om te beginnen meedelen dat het mij nog steeds zeer goed gaat in mijn tweede "nuchterheidscarrière" onder het motto dat ik op mijn eerste SOS N-bijeenkomst heb meegekregen: "Het product alcohol en de persoon Dirk gaan niet samen !!"
Dat is intussen mijn "Leitmotiv" of mijn "statement" of ... geworden en ik voel mij daar nog steeds perfect mee !

In het voorbije weekend heb ik een familiale gebeurtenis meegemaakt die mij nog gelukkiger heeft gemaakt dan ik voorheen en tot nu toe reeds was.
In één klap hebben mijn vrouw en ik er twee kleinkindjes bijgekregen en dit gebeurde niet op de gebruikelijke, natuurlijke en traditionele manier.
Maar, ze zijn er, wij zien zij nu al doodgraag en ik zou ze nooit of te nimmer nog willen missen.

Ik geef hier geen details.
Ik wil immers de privacy van mijn kinderen respecteren.
Ik wil hen - in het kader van dit forum - niet met naam, toenaam, achtergronden, levenssituatie, gezin, levensgebeurtenissen ... en dies meer, betrekken in mijn problematiek van middelafhankelijkheid en hoe ik daar mee omga door het product niet (meer) toe te dienen.
Met mijn anonimiteit doe IK wat IK wil.
Maar, die van anderen moet ik - in welke omstandigheden dan ook - ten volle respecteren.

Mijn hele gezin en nog meer familie staan allemaal voor de volle 100 of nog meer % achter mijn beslissing, achter mijn houding, achter mijn verzaken aan alcohol en achter mijn levenswijze, dat weze klaar en duidelijk !!
Omdat IK daarover hier uitvoerig deel of omdat IK overal waar ik kom duidelijk laat blijken hoe ik daar mee omga en hoe ik daarnaar leef, wil dit nog niet zeggen dat ik hun betrokkenheid of participatie of deelhebben daaraan ook voor iedereen bekend moet maken of te grabbel gooien.
Vandaar ...

De insiders die mij kennen (bv. van onze bijeenkomst waar ik regelmatig aan deelneem ...) zullen wel weten wat ik bedoel met de gebeurtenis waarover ik het hierboven heb gehad en die mij zo vreugdevol stemt en maakt.
Ik kan het nog altijd niet geloven en ik moet af en toe nog eens in mijn hand knijpen om te beseffen dat het wel waar is en dat het klopt.
En ... telkens "komt mijn moed dan vol" zeggen ze in mijn regio van herkomst om aan te geven hoe "geëmotioneerd" ik telkens word als ik er ook maar aan denk of als ik er ook maar over kan praten of als ik er over word aangesproken.

Eén ding staat als een paal boven water.
Als ik destijds (ik geef geen termijn) SOS Nuchterheid niet had gezocht èn gevonden èn niet had beslist om te kappen met drinken en om "neen" te zeggen tegen de alcohol, was dit alles mij niet te beurt gevallen, dat geef ik allemaal nu op een blaadje !!
Dan zouden er veel dingen aan mij zijn voorbij gegaan die ik nu wel heel intensief kan beleven en meemaken.

Dus, voor hen die nog zoeken of twijfelen, zou ik zeggen dat het leven zovéél mooier wordt als je het of de middel(en) waarvan je afhankelijk bent gewoon opzij laat.
Het is ongelooflijk wat je daarvoor allemaal in de plaats krijgt, niet alleen van je vrouw en je kinderen, maar van vele mensen in je omgeving.
Ik weet waarover ik het heb, want het komt vanuit een dubbele ervaring.
Ik heb het ooit nog meegemaakt en ik zal mij nu wel proberen te hoeden om niet opnieuw in hetzelfde euvel te vervallen of - beter gezegd - hervallen.

Een gevleugeld gezegde luidt: "Gedeelde smart is halve smart en gedeelde vreugde is dubbele vreugde ...".
Het eerste kan ik mij niet zo goed meer voorstellen want het is lang geleden dat ik nog echt "smart" heb gekend.
Maar, het tweede stuk kan ik ten volle en dubbel en dik onderschrijven, want vreugde heb ik al heel veel intens èn heel intens beleefd sinds ik de alcohol uit mijn leven heb verbannen en ik ben gestopt met drinken !

Ook dat is een statement.

Tot volgende maand en dan is het nieuwe schooljaar alweer van start gegaan.
Maar, ik heb geen leraars of docenten nodig, want ik leer tegenwoordig dag-dagelijks meer en meer vanuit mijn eigen ervaring hoe mooi het leven wel is zonder "hèt" middel.

Hartelijke groeten,

Dirk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 13-08-2018 22:58:46    Onderwerp: Reageren met citaat
Dirk SR schreef:
Goede avond SOS-Forum-isten,

Hier ben ik dan toch weer en zelfs vroeger of rapper dan één maand na mijn vorig bericht.
Nu ja, laat mij jullie om te beginnen meedelen dat het mij nog steeds zeer goed gaat in mijn tweede "nuchterheidscarrière" onder het motto dat ik op mijn eerste SOS N-bijeenkomst heb meegekregen: "Het product alcohol en de persoon Dirk gaan niet samen !!"
Dat is intussen mijn "Leitmotiv" of mijn "statement" of ... geworden en ik voel mij daar nog steeds perfect mee !

In het voorbije weekend heb ik een familiale gebeurtenis meegemaakt die mij nog gelukkiger heeft gemaakt dan ik voorheen en tot nu toe reeds was.
In één klap hebben mijn vrouw en ik er twee kleinkindjes bijgekregen en dit gebeurde niet op de gebruikelijke, natuurlijke en traditionele manier.
Maar, ze zijn er, wij zien zij nu al doodgraag en ik zou ze nooit of te nimmer nog willen missen.

Ik geef hier geen details.
Ik wil immers de privacy van mijn kinderen respecteren.
Ik wil hen - in het kader van dit forum - niet met naam, toenaam, achtergronden, levenssituatie, gezin, levensgebeurtenissen ... en dies meer, betrekken in mijn problematiek van middelafhankelijkheid en hoe ik daar mee omga door het product niet (meer) toe te dienen.
Met mijn anonimiteit doe IK wat IK wil.
Maar, die van anderen moet ik - in welke omstandigheden dan ook - ten volle respecteren.

Mijn hele gezin en nog meer familie staan allemaal voor de volle 100 of nog meer % achter mijn beslissing, achter mijn houding, achter mijn verzaken aan alcohol en achter mijn levenswijze, dat weze klaar en duidelijk !!
Omdat IK daarover hier uitvoerig deel of omdat IK overal waar ik kom duidelijk laat blijken hoe ik daar mee omga en hoe ik daarnaar leef, wil dit nog niet zeggen dat ik hun betrokkenheid of participatie of deelhebben daaraan ook voor iedereen bekend moet maken of te grabbel gooien.
Vandaar ...

De insiders die mij kennen (bv. van onze bijeenkomst waar ik regelmatig aan deelneem ...) zullen wel weten wat ik bedoel met de gebeurtenis waarover ik het hierboven heb gehad en die mij zo vreugdevol stemt en maakt.
Ik kan het nog altijd niet geloven en ik moet af en toe nog eens in mijn hand knijpen om te beseffen dat het wel waar is en dat het klopt.
En ... telkens "komt mijn moed dan vol" zeggen ze in mijn regio van herkomst om aan te geven hoe "geëmotioneerd" ik telkens word als ik er ook maar aan denk of als ik er ook maar over kan praten of als ik er over word aangesproken.

Eén ding staat als een paal boven water.
Als ik destijds (ik geef geen termijn) SOS Nuchterheid niet had gezocht èn gevonden èn niet had beslist om te kappen met drinken en om "neen" te zeggen tegen de alcohol, was dit alles mij niet te beurt gevallen, dat geef ik allemaal nu op een blaadje !!
Dan zouden er veel dingen aan mij zijn voorbij gegaan die ik nu wel heel intensief kan beleven en meemaken.

Dus, voor hen die nog zoeken of twijfelen, zou ik zeggen dat het leven zovéél mooier wordt als je het of de middel(en) waarvan je afhankelijk bent gewoon opzij laat.
Het is ongelooflijk wat je daarvoor allemaal in de plaats krijgt, niet alleen van je vrouw en je kinderen, maar van vele mensen in je omgeving.
Ik weet waarover ik het heb, want het komt vanuit een dubbele ervaring.
Ik heb het ooit nog meegemaakt en ik zal mij nu wel proberen te hoeden om niet opnieuw in hetzelfde euvel te vervallen of - beter gezegd - hervallen.

Een gevleugeld gezegde luidt: "Gedeelde smart is halve smart en gedeelde vreugde is dubbele vreugde ...".
Het eerste kan ik mij niet zo goed meer voorstellen want het is lang geleden dat ik nog echt "smart" heb gekend.
Maar, het tweede stuk kan ik ten volle en dubbel en dik onderschrijven, want vreugde heb ik al heel veel intens beleefd sinds ik de alcohol uit mijn leven heb verbannen en ik ben gestopt met drinken !

Ook dat is een statement.

Tot volgende maand en dan is het nieuwe schooljaar alweer van start gegaan.
Maar, ik heb geen leraars of docenten nodig, want ik leer tegenwoordig dag-dagelijks meer en meer vanuit mijn eigen ervaring hoe mooi het leven wel is zonder "hèt" middel.

Hartelijke groeten,

Dirk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 23-08-2018 09:38:24    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Dirk,

Blijven genieten van alles wat je nuchterheid je te bieden heeft...

Tot nog eens,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 03-09-2018 17:41:34    Onderwerp: Reageren met citaat
Hallo iedereen,

Vandaag is dus voor onze scholieren weer een nieuw schooljaar begonnen.
Onze twee aanwinsten zijn daar nog te klein voor, uiteraard, maar de andere drie zijn volgens de eerste berichten weer goed gestart.

van mijn kant is er niets speciaal te melden.
Ik kan alleen meegeven dat het ook voor mijn SOS N-engagement weer een vrij druk begin van de maand wordt.
Natuurlijk is er onze wekelijkse lokale bijeenkomst.
Tevens ga ik deze week op enkele plaatsen onze werking voorstellen aan mensen die nog op zoek zijn.
Dat blijft altijd wel een aangenaam tijdverdrijf ...
Het sterkt mij steeds weer om verder te doen in mijn leven zonder het middel waarvan ik vroeger toch zó afhankelijk was en zonder hetwelk ik blijkbaar niet kon leven.
Maar, het is mij gelukt om er afstand van te nemen en ik ga proberen dit zo te houden.

Ik ga jullie laten, anders kom ik te laat ...

Tot volgende keer,

Dirk Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
whe



Geregistreerd op: 16 Dec 2017
Berichten: 2
Woonplaats: Leopoldsburg

BerichtGeplaatst: 07-09-2018 07:39:53    Onderwerp: Re: Forum didi Reageren met citaat
Dirk SR schreef:

De les die ik intussen heb geleerd is dat je nooit "nooit" mag zeggen, dat je niet te genezen bent, dat je een lange periode van onthouding toch niet bent als andere mensen die geen probleem hebben met alcohol en die na twee of drie glazen kunnen stoppen, dat geruime tijd niet drinken geen waarborg is om het toch aanvaardbaar te kunnen doen ...


Kijk eens aan hoe vernietigend, maar tegelijk ook hoe helend en zinvol een herval kan zijn. Ik wens je heel veel moed en sterkte Dirk. Dat herval is voor jou een cadeau. Neem het in dank aan en ga er mee op pad. De meesten onder ons moeten eerst eens goed op hun bek gaan om tot inzicht te komen; ik was daar geen uitzondering op. Het werd me zo vaak uitgelegd en verteld en ik maar "ja" knikken, zonder ooit echt overtuigd te zijn. Na 6 jaar nuchterheid gebeurde het dan. Dat was onvermijdelijk. Het heeft lang geduurd -veel te lang- eer ik opnieuw zover was als jij nu. Ik heb die moeilijke tijd gelukkig al vele jaren nuchterheid achter mij. Maar het zijn moedige mensen als jij, die me op tijd en stond in de spiegel doen kijken. Bedankt daarvoor. Dat is ook de reden waarom ik nu -na meerdere decennia nuchterheid- nog altijd graag wekelijks naar bijeenkomsten ga. In die spiegel kijken houdt mij bewust en wakker. Maar ik ga ook om mijn geluk te delen... laten weten dat het meer dan de moeite loont. Ook al doet dat soms pijn. Gelukkig zijn is niet altijd rozengeur en maneschijn. Maar nuchter met mijn moeilijkheden en tegenslagen kunnen omgaan en verwerken is voor mij ook geluk. Dat geluk wil ik me niet meer door alcohol laten ontnemen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 17, 18, 19  Volgende
Pagina 18 van 19

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum