Terug van weg
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marc



Geregistreerd op: 07 Jan 2013
Berichten: 39

BerichtGeplaatst: 19-12-2016 21:35:53    Onderwerp: Terug van weg Reageren met citaat
Januari van dit jaar plaatste ik hier mijn laatste bericht. In de tussentijd ben ik terug beginnen drinken. En nu ben ik er weer: het zat er aan te komen. Het ging de laatste tijd slechter met de dag. En dat is jammer want sedert februari zit ik op andere antidepressiva en voelde ik me voor het eerst weer goed in mijn vel. Overdag genoot ik van mijn productiviteit op het werk van mijn open en onbevreesde houding. En 's avonds goot ik me vol wijn. Eigenlijk zelfs zonder goeie reden. Vroeger had de wijn tenminste een rol om me te kalmeren maar nu dronk ik uit gewoonte. Dit moment zat al in de pijplijn sedert september. Vorig weekend was het weer raak na een Dinner met een vriend. Alleen was het nu toch anders. Zoals gewoonlijk was er de houten kop daags nadien maar dat was ik gewend. Alleen kreeg ik sedert zondag last van breinzapjes en van stemmingswisselingen. Zacht eerst tot daarstraks toen zakte ik tijdens tv kijken in een bodemloze put van uitzichtloosheid. Het was niet nieuw want ik heb eerder met het beest van duisternis kennis mogen maken in het verleden. Ondertussen is de duisternis weer opgetrokken : de neurotransmitters zijn weer op niveau. Wat een opluchting. Ik was die zwarte hel en donkere kloof vergeten. En ik ben vreselijk geschrokken. Mijn psychiater verwittigde me hiervoor: chronisch alcoholgebruik kan de effectiviteit van antidepressiva schaden waardoor behandeling moeilijker wordt. Bovendien versterkt het depressieve neigingen. Slecht idee dus om te drinken én antidepressiva te nemen. Ik stuurde haar daarstraks een mail. Ik ben geschrokken. De alcohol moet weg of dit loopt zeer slecht af. Dus ik ben terug. Ik heb deze avond niet gedronken en morgen zal,dat alvast ook zo zijn. Ik begin mijn nuchterheid gewoon opnieuw. En hopelijk krijgt mijn medicatie terug de kans om zijn helend effect uit te oefenen. Ik ga me wel indekken. Dit forum hoort erbij maar het lijkt me te vrijblijvend. Ik ga groepshulp moeten voorzien. Woensdag is er een meeting in Leuven. Ik ga. Een paar jaar terug ging ik ook naar een groep en ik heb daar eigenlijk enorm veel uitgehaald. Ik hoop dit terug te kunnen vinden bij lotgenoten. Ik ga het nodig hebben. Het wordt moeilijk maar dat zwarte monster jaagt me vreselijke angst aan. Ik ga die angst gebruiken als energie. ik ga ook lotgenoten nodig hebben om de komende dagen, weken, maanden, jaren droog te blijven. Een goed voornemen en derde keer goede keer.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
opgoedgeluk
Gast





BerichtGeplaatst: 20-12-2016 01:49:35    Onderwerp: Reageren met citaat
welkom (terug) Marc. Moedige stap - teken dat je wil om te leven nog steeds luider roept dan de zelfdestructie van verslaving...! Ik wens je veel succes, ik ben zelf naar sosn in Leuven geweest toen ik er nog woonde, ik vond het een heel ondersteunende, positieve ervaring. succes!
Terug naar boven
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 20-12-2016 18:38:37    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Marc,

Welkom terug!!!
Moedig van je om terug de stap te willen zetten naar nuchterheid...

Je weet ondertussen vast wel dat praten echt helpt...Dus: ZEKER DOEN!!!

Hou het nuchter en tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 13-01-2017 15:23:12    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Marc,

Hoe gaat het nu met je?

Tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marc



Geregistreerd op: 07 Jan 2013
Berichten: 39

BerichtGeplaatst: 20-01-2017 15:18:44    Onderwerp: Reageren met citaat
Alles gaat goed. Ik ben terug op het goede pad. Mijn vorige bericht dateert inmiddels als van eind december. Acteraf bekeken was de timing van mijn voornemen om met alcohol te stoppen niet de meest optimale keuze: zo vlak voor de feestdagen met nog een heel wankele nuchterheid. Ik ben dan ook kopje ondergegaan. Maar nu zijn we dus na de feesten en in plaats van te zitten kniezen over de gemiste kans, heb ik besloten de draad weer op te pakken. Er is tenslotte niks verloren en niets verhindert me dat ik het opnieuw probeer. Dit moment komt misschien ook toevallig zelfs wat beter gelegen. Bij het naar huis rijden hoorde ik eergisteren op de radio dat er een nieuwe campagne ging starten – “Tournée Minérale” – heet het. De bedoeling is om mensen te overtuigen om de hele maand februari geen alcohol te drinken. De campagne heeft een leuke website en het gevoel van niet de enige te zijn die februari alocoholvrij gaat trachten door te brengen biedt steun. Ik heb me dus ingeschreven samen met 42000 anderen. Het verbaasde me wel dat er zoveel mensen zijn die zich zorgen maken over hun alcoholgebruik. De opmerking onderaan de site waar er op gewezen wordt dat dit initiatief niet voor probleemdrinkers is heb ik genegeerd. Tenslotte wat kan er nu fout zijn als ik gewoon meelift op de golf van de campagne en een maand niet drink. Het lijkt me dat als ik de maand haal dat ik dan toch mooi een maand meeheb en na een maand sta ik dan weer sterker in mijn schoenen om ook daarna mijn nuchterheid vol te houden. Eén verschil: de campagne staart officieel op 1 februari maar ik heb besloten van er maar meteen aan te beginnen – er is tenslotte geen reden om het uit te stellen. Aan eind februari denk ik nu nog niet. Wanneer we er zijn zal ik er aan denken. Nu ga ik straks alvast een aantal van de receptjes voor alcholvrije drankjes testen die op de website staan om de avonden door te komen. Wie niet waagt, blijft maagd!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Janneke



Geregistreerd op: 06 Jan 2017
Berichten: 114

BerichtGeplaatst: 20-01-2017 15:23:41    Onderwerp: Reageren met citaat
Fijn om te lezen dat je zo'n goede voornemens hebt! Ik denk dat die boodschap vooral bedoeld is om zo veel mogelijk mensen te laten meedoen. Het is immers ook voor mensen die geen probleem hebben met alcohol wel gezond om het eens een maandje zonder te doen. Maar inderdaad, 't is natuurlijk niet de bedoeling dat je nadien terug begint.

Ben je voor jezelf al zeker dat je daarna ook stopt, of zie je dat dan wel?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marc



Geregistreerd op: 07 Jan 2013
Berichten: 39

BerichtGeplaatst: 20-01-2017 16:11:54    Onderwerp: Reageren met citaat
Hey Janneke ! Ik wil stoppen maar tegelijkertijd wil ik niet te ver in de toekomst kijken. "Ik drink nooit meer" klinkt erg krachtig maar tegelijk ook zo onbereikbaar dat ik bang ben dat ik het dan ga opgeven omdat het zogezegd toch niet realistisch is. Ik ga gewoon elke dag proberen nuchter door te komen. Als dat lukt en als ik dan uiteindelijk eind februari nog nuchter ben dan ga ik voor eind maart en eind maart ga ik proberen eind april te halen. Dat is mijn plan.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Janneke



Geregistreerd op: 06 Jan 2017
Berichten: 114

BerichtGeplaatst: 20-01-2017 20:45:57    Onderwerp: Reageren met citaat
Hey Marc,

Dat snap ik ook, dat dat eng lijkt. Ik heb het zelf ook nog wel dat het eng lijkt, maar mij helpt het van te zeggen voor altijd.

Maar ik snap ook dat je dan misschien juist opgeeft omdat het zo onhaalbaar lijkt. Zolang je niet plant om vanaf de einddatum terug te beginnen drinken en daarnaar uitkijkt, lijkt me dat je een goed plan hebt Smile

succes!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marc



Geregistreerd op: 07 Jan 2013
Berichten: 39

BerichtGeplaatst: 23-01-2017 13:18:28    Onderwerp: Reageren met citaat
Gisteren best moeilijke dag gehad. De zin in een glas begon al vrij vroeg in de namiddag en is zowat tot tien uur blijven hangen. Toen werd het minder. Even stak het nauw toen we in Tongeren voor een leuk restaurant stonden om half vijf en overwogen om er te blijven eten en in afwachting iets te gaan drinken. Jongens was dat verleidelijk: een koude, zonnige dag, het vooruitzicht van een glas en daarna een lekkere maaltijd met passende wijn. Gelukkig was het vroeg en al bij al had ik ondanks de vooruitzichten toch geen zin om nog minstens anderhalf uur rond te blijven hangen in afwachting van de opening van het restaurant. Later toen ik met een boek in bed lag – nuchter – was ik natuurlijk blij. Wat me vooral stoort aan die drang naar drinken is de bijhorende onvoorspelbaarheid van mijn beslissingsvermogen. Normaal werkt dat heel behoorlijk maar niet dus wanneer ik overweeg of ik iets zou drinken. Om een of andere redenen lijken de pro’s dan veel duidelijker dan de contra’s. En op zulke momenten kan het misgaan. Vervelende is dat zulke situaties eigenlijk om het even wanneer kunnen gebeuren. Zoals gisteren bijvoorbeeld maar even goed kan er zich een half uur van nu iets gelijkaardigs voordoen. Dat maakt die ontwenningsperiode zo verdomd lastig. Eigenlijk moet ik voortduren op mijn qui vive zijn voor het geval dat...

Enfin we zijn weer een dag verder. Mijn nuchtere teller staat nog maar op een prille, breekbare vijf en dat is er van uitgaand dat vandaag goed afloopt. Ik heb er echter wel goed vertrouwen in. Morgen zien we wel weer verder. Dag per dag en zo naar week per week enz.

Ik zou ook eens moeten beginnen met een wekelijks bezoek aan een SOS groep. Vroeger ging ik naar XX en een mens neigt om terug naar het vertrouwde te gaan maar ik ben me eigenlijk gaan afvragen of het eigenlijk wel iets voor mij was? Ik moet toegeven dat schuld- en boetebespiegelingen altijd veel interne weerstand opwekten bij mezelf. Ik liet dit wel van me afglijden maar dan nog. Misschien dat ik toch maar beter de stap zet naar een andere aanpak, weg van de dogmatiek die me ergerde. Gewoon vergaderingen bijwonen waar het hoofddoel steun is en niet mijn veronderstelde persoonlijkheidsgebreken. Nuchterheid op de eerste plaats en niet iets anders.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marc



Geregistreerd op: 07 Jan 2013
Berichten: 39

BerichtGeplaatst: 24-01-2017 10:45:23    Onderwerp: Reageren met citaat
Ochtend en dus gaat alles goed. Even ben ik weg van de drang. Straks komt die ongetwijfeld weer opsteken: zo rond drie of vier uur. Wat ik het meest haat aan die drang is dat die me zo onberekenbaar maakt. Normaal gezien zou ik mezelf omschrijven als een rationeel persoon. Alleen, als ik zin heb in een glas dan drukken die gedachten bijna al het andere weg en dat is zo onvoorspelbaar. Echt bang ben ik er niet voor maar toch weet ik dat ik op zo’n moment risico loop en wat het zo frustrerend maakt is dat ik er niks kan aan doen. Ik heb geen andere keuze dan het gewoon toe te laten inbegrepen het risico eraan verbonden. Ik wou echt wel dat ik al wat verder stond dan mijn huidige vijf dagen nuchterheid. “Ach ik ben nog maar vijf dagen nuchter; er valt weinig te verliezen. Ik kan altijd opnieuw beginnen. Voor ik het weet ben ik terug vijf dagen nuchter.” – dat zijn bijzonder gevaarlijke gedachten en tijdens drang gaan die bijzonder verleidelijk en redelijk klinken. Ik vraag me eigenlijk af waarom ik twee jaar terug in godsnaam besloot van terug te gaan drinken? Ik was toen anderhalf jaar nuchter! Op een of andere manier was ik toen vergeten hoe moeilijk het is om door deze eerste weken, maanden te geraken (zucht!). Ik zou me wel de haren uit het hoofd willen trekken: ik had me dit allemaal kunnen besparen door gewoon even stil te staan bij die eerste slok twee jaar geleden. En zeggen dat ik het wist – dat ik wist wat een ellende een ontwenning is. Er valt natuurlijk niets aan te doen – gedane zaken nemen geen keer. Als ik een ander leven wil dan is dit gewoon de enige weg mét alle ongemak en frustratie die er bij hoort. Ik hoop alleen dat als alles goed gaat en ik binnen een jaar tevreden kan terugkijken dat ik dan verdomme niet weer zo dom ben om nog maar eens vrijwillig de ganse draaimolen aan de gang te zetten. Sleutel daarbij is dat ik voor eens en voor altijd zal moeten aanvaarden dat drank en ik niet samengaan. Ik geef toe dat ik jaloers ben op al die anderen die wél met drank om kunnen ! Waarom ik dan niet?!. In wezen is dat een perfectionistische gedachte : als een ander het kan moet ik het ook kunnen. Dat is slecht. Sommige dingen hoef ik helemaal niet te kunnen. Maar nu praat mijn verstand en jammelijk genoeg werkt dat niet zo betrouwbaar bij drang. Een baaldag vandaag – maar hoe dan ook : ik ga voor een nuchtere dag. Doel voor de volgende dertien uur en eenentwintig minuten: nuchter in mijn bed. En morgen beginnen we opnieuw.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Janneke



Geregistreerd op: 06 Jan 2017
Berichten: 114

BerichtGeplaatst: 24-01-2017 14:36:05    Onderwerp: Reageren met citaat
Hoi Marc,

Ik snap helemaal wat je beschrijft over het gevoel onberekenbaar te worden. Alsof je jezelf op zo'n moment gewoon niet kan vertrouwen. Ik denk dat dat soms ook zo is, maar dat je op voorhand wel barrières en veiligheden kan inbouwen.

Ik snap ook helemaal het "'t is nog maar 5 dagen, dus ik kan opnieuw beginnen en zit zo weer aan 5 dagen". Maar denk je dat echt? Want die eerste 5 dagen waren ook heel erg zwaar, neem ik aan. En je komt onvermijdelijk op een keer terug op dit punt terecht... Dus ik hoop dat het je lukt om door te zetten!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marc



Geregistreerd op: 07 Jan 2013
Berichten: 39

BerichtGeplaatst: 24-01-2017 17:14:16    Onderwerp: Reageren met citaat
Drang is er weer. Raar eigenlijk – vooral als je bedenkt dat ik er tot een uur of twee geleden geen vuiltjje aan de lucht was. Het worden dus weer een paar rotte uren. Ik kan in feite bijna de klok gelijkzetten op de regelmaat waarmee die drang opkomt. God – zo strondvervelend. En op zich is het niet eens het gevoel alleen. Het is vooral het ondergaan van dat gevoel en eraan weerstaan. Het komt er natuurlijk op aan je niet laten mee te sleuren door de drang. Op zich lijkt dat een gemakkelijke opgave: in feite moet je niks doen. Gewoon wachten tot het overgaat. Zo staat het ook op vele websites en in vele boeken vermeld: “gewoon wachten”... Alleen valt dat ‘gewoon wachten’ behoorlijk tegen want dat wachten slurpt nogal wat energie op. En wanneer die drang opkomt, komt er ook een vermijdingsdrang. En om het gevoel te vermijden is er natuurlijk een oplossing: de fles! Eén slok en dat vervelende gevoel is weg. Eentje maar. Alleen volgt daarna nog een slok en nog een en voor ik het weet is de fles leeg. Damn’!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
doornroosje



Geregistreerd op: 23 Apr 2013
Berichten: 876

BerichtGeplaatst: 24-01-2017 20:00:19    Onderwerp: Reageren met citaat
De moed niet opgeven Marc.
En ja, in de 'boekskes' is 't gemakkelijker te verwoorden dan het werkelijk te ondergaan. Maar bedenk dat dit lastig moment ook weer voobijgaat en morgen ga je blij zijn dat je niet toegegeven hebt aan die f*ckdrank.

Veel moed, niet toegeven, het lukt je !

groetjes,
Roosje
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 26-01-2017 12:58:16    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Marc,

Hoe gaat het nu met je?

Is het je ondertussen gelukt om naar een bijeenkomst te gaan?
De aanpak binnen Sosn is inderdaad verschillend dan de aanpak van X. Ikzelf ben nooit naar X geweest, omdat ik er helemaal geen goed gevoel bij kreeg toen ik hun stappen ed las. Niemand moest mij zeggen wat ik MOEST doen. Wel wat ik KON doen. En dat is juist wat ik binnen Sosn wel vond. Ik kon uit de ervaring van anderen de dingen uitpikken die ik wel kon gebruiken.

Craving hoef je echt niet passief uit te zitten en 'gewoon wachten' tot het overgaat.
Je kan hierop ingrijpen door...te communiceren!!!
Schrijf hier iets op, bel het 24/24 nr.
Als je helemaal alleen blijft zitten met de gedachte aan gebruik, blijft dat door je hoofd spelen, bijna als een mantra.
Door een handeling te stellen (pc opendoen, telefoon nemen,...stop je even die 'mantra' en wordt de focus even verlegd. Daardoor geef je jezelf de tijd om terug aan de keuze te denken die je gemaakt hebt. Nml nuchterheid!!!
Heel veel water drinken kan trouwens ook helpen...

Je geeft ook aan dat je best jaloers bent op anderen die 'gewoon' met alcohol kunnen omgaan. "Als een ander dat kan, kan ik dat ook" schrijf je. Je kan deze zin ook anders gebruiken...Als anderen voor een nuchter leven kunnen kiezen, kan ik dat ook...

Je ziet nu enkel de ellende die ontwenning met zich meebrengt. Dat is heel normaal. Maar vergeet zeker ook niet de ellende die gebruik met zich meebrengt. Onthoud steeds goed waarom je de keuze hebt gemaakt om te stoppen met gebruik.

Je kan die 'Tournee Minerale' maand natuurlijk gebruiken om het jezelf een beetje gemakkelijker te maken. Ik denk hier voornamelijk naar de buitenwereld toe. Als er lastige vragen gesteld worden ivm niet gebruiken, kan je makkelijk hiernaar verwijzen.
Maar...stel NOOIT een einddatum in!!!
Het 'nooit meer' klinkt inderdaad heel oneindig. Misschien beter te denken: 'ik gebruik vandaag niet, en morgen zal dat ook zo zijn...'

Marc, je bent al eens anderhalf jaar nuchter geweest. Je weet dus dat het mogelijk is!!!
Geef jezelf en je nuchterheid alle kansen!!!
Hou het nuchter en...PRATEN HELPT!!!

Tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marc



Geregistreerd op: 07 Jan 2013
Berichten: 39

BerichtGeplaatst: 26-01-2017 13:30:17    Onderwerp: Reageren met citaat
Wow ! Bedankt voor het hart onder de riem Groetjes! Je boodschap was echt opbeurend.

Neen ik ben (nog) niet naar een bijeenkomst van SOSN geweest. Mogelijks zit mijn minder positieve ervaring met XX er voor een deel tussen. Op het einde van mijn anderhalf jaar was de groep disfunctioneel geworden met regelmatig harde woorden en discussies die soms op de man gespeeld werden. Uitendelijk is de groep uiteengevallen in 5 of 6 kleinere groepjes die allen hun eigen weg gingen. Het was niet bijzonder fraai. Aan de andere kant hebben - zeker in het begin - sommige vergaderingen het verschil gemaakt tussen wel en niet hervallen...

Gisteren was trouwens bizar: ik heb de ganse dag niet de minste drang gehad en dat had ik niet verwacht. Wie had nu gedacht dat ik een week na het ophouden met drinken reeds een dag zonder enige drang zou hebben?! In elk geval ga ik me er niet te veel op focussen en zet ik me schrap voor de volgende aanval van drang en de bijhorende verdraaide logica. Waarschijnlijk komt het straks al bij het naderen van de avond. Dan komt het er op aan alert te zijn en niet mee te gaan in redeneringen die het nodig maken om bijvoorbeeld nog iets te gaan oppikken voor het avondeten in de supermarkt want de kans dat ik dan met een fles buitenkom grenst aan de zekerheid.

Volgende week start Tournée Minérale officieel. Als het me lukt het tot dan droog te houden zal ik al twee weken nuchter zijn. Officieel eindigt de campagne op 28 februari maar ik ga de datum openhouden. 28 februari is een mooie mijlpaal maar geen eindpunt. Voor wat mij betreft volgt dan gewoon 29 januari. Dat ligt allemaal echter heel ver in de toekomst. Met mijn zeven dagen nuchter en mijn achtste lopende is mijn eerste prioriteit nu gewoon vandaag nuchter blijven zonder grote toekomstplannen en me blijven inprenten dat het gemakkelijker wordt naarmate de tijd verstrijkt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum