OVER HONDEN, FILM EN ALCOHOLISTEN

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Edgard



Geregistreerd op: 12 Jun 2015
Berichten: 53

BerichtGeplaatst: 15-09-2015 10:47:44    Onderwerp: OVER HONDEN, FILM EN ALCOHOLISTEN Reageren met citaat
OVER HONDEN, FILM EN ALCOHOLISTEN

Woorden roepen beelden op, zoveel is duidelijk, maar het beeld dat wordt opgeroepen is niet bij iedereen hetzelfde en de connotaties (de emotionele betekenis) die aan het beeld verbonden zijn, zullen ook weer verschillen afhankelijk van de lezer, luisteraar of spreker.

Welk beeld komt bij u op als u het woord ‘hond’ leest?

Over de essentie zullen de meeste lezers het wel eens zijn: een hond is een huisdier. Maar hoe dat dier eruitziet (groot of klein, langharig of kortharig, korte staart of lange staart, enz.) zal afhangen van de verbeelding en/of van de ervaringen van de lezer.

Ook de connotaties zullen verschillen. Wie van dieren houdt (en misschien zelf zo’n viervoeter heeft), zal een aantal positieve eigenschappen aan het woord verbinden: de hond is de beste vriend van de mens, trouw, lief, intelligent …

Wie niet van honden houdt daarentegen zal een aantal negatieve aspecten aan het woord verbinden, gaande van ‘gevaarlijk, lastig’ tot ‘vuil,’, afhankelijk van de al dan niet reële ervaring van de lezer.

Die al dan niet reële ervaring is hier wel van belang; we leven immers in een maatschappij waar het visuele ons denken (en vaak ook ons handelen) sterk beïnvloedt, m.a.w. we worden dagelijks geconfronteerd met een zeer penetrante beeldcultuur. Dat kan best aardig zijn want we hebben toegang tot allerlei media die zowel in onze ontspanning als in ons werk niet meer weg te denken zijn.

De meest voor de hand leggende voorbeelden zijn film en televisie (of film op televisie). Laten we het even bij de film houden, meer bepaald bij wat onder de algemene noemer politiefilm valt. Keuze genoeg.

Een best aardige tv-reeks is ‘Law and Order UK’. Voor wie de serie niet kent: het gaat over de exploten van politiemensen en advocaten.

Een van de politiemensen, een sympathieke, rustige, pientere kerel, heeft blijkbaar in het verleden meer gedronken dan goed was. Dat wordt ons (in bijna elke aflevering) duidelijk gemaakt door een uitdrukkelijke verwijzing naar zijn betrokkenheid bij X; hij bezit namelijk een soort penning als bewijs van een bepaalde periode van nuchterheid.
Wanneer de brave man het even moeilijk krijgt, herinnert zijn penning hem aan de voorbije jaren, wat hem in staat stelt de lastige periode zonder drank door te komen.

Het beeld is niet nieuw, het duikt niet zelden op in vergelijkebare films en/of series waarin de getormenteerde ‘held’ een ex-alcoholist is. De triggers zijn meestal net zo clichématig als de plot: de ‘goede’ flik heeft het moeilijk omdat zijn vrouw hem heeft verlaten (maar uiteindelijk zal terugkomen ), omdat zijn partner op gruwelijke wijze is vermoord, omdat hij zijn duistere verleden niet heeft verwerkt, omdat hij wordt gekweld door schuldgevoelens, enz.

Aanleidingen genoeg om naar de fles te grijpen.
Soms maken de scenaristen het wel erg bont: de sympathieke, ‘drankzuchtige’ held brengt het onmogelijke voor elkaar. Hij slaagt erin ettelijke flessen sterkedrank te verwerken (zonder daarvan al te veel hinder te ondervinden), een ingewikkelde moordzaak te ontrafelen, een paar leuke meiden te versieren en een aantal boosdoeners neer te knallen. Nou, moe! Dat de lefgozer ‘alcoholist’ is, wordt door niemand ontkend. Integendeel, zijn ‘drankprobleem’ wordt dik ik de verf gezet. Het is maar fictie, zult u zeggen. Ja, maar …

Welk beeld krijgt de kijker voorgeschoteld?
De ‘alcoholist’ is merkwaardig sympathiek, ook nog intelligent, sterk, moedig, gevoelig … m.a.w. hij heeft een hele rist positieve eigenschappen. Fijn, maar …

Het kan ook anders. In sommige films – om nog even bij de fictie te blijven – wordt de alcoholist heel anders voorgesteld: lui, laf, gewelddadig, dom, onverzorgd, in een woord: uitschot. Hij veroorzaakt niets anders dan doffe ellende, het is zijn schuld dat zijn (eventuele) kinderen zeer waarschijnlijk voor galg en rad zullen opgroeien, beladen met onuitwisbare trauma’s.

Hoe zit het nu in de realiteit? Welk beeld heeft onze doorsnee medemens van ‘de’ alcoholist?
Het zou uiteraard een wetenschappelijk gefundeerde studie vragen om een correct antwoord op die vraag te kunnen geven, maar aangezien wij (u en ik) toch wel enige ervaring hebben met de problematiek van middelen-afhankelijkheid, hebben we toch wel een ideetje over mogelijke reacties.

Om te beginnen (en dit is taalkundig correct) wordt het woord vermeden. Het klinkt brutaal, zelfs schofferend als ik van iemand zou zeggen: hij of zij is alcoholist(e). We hebben een hele reeks woorden die we – afhankelijk van de persoon, van de omstandigheden en van de relatie met die persoon – kunnen gebruiken om te zeggen dat iemand te veel drinkt.

De entourage van een minister zal niet (hardop) zeggen dat hij alcoholist is; men zal met enige meewarigheid opmerken dat de minister niet vies is van een glas; de vijanden van dezelfde excellentie daarentegen zullen gretig het woord rondstrooien, zeker nu de sociale media dodelijker zijn dan een dolk.

Het is duidelijk dat ‘alcoholist’ niet echt veel sympathie opwekt. Ik durf te stellen dat het woord bij de meeste mensen een aantal negatieve beelden oproept; men gebruikt het meestal niet als koosnaampje.

Ten tweede stoelt de betekenis die mensen aan het woord hechten op al dan niet reële ervaringen; bijvoorbeeld: er is een alcoholist in de familie, of de buurvrouw is alcoholiste of het is alweer een alcoholist die een ongeval heeft veroorzaakt, of ik heb gelezen dat Piet Snot alcoholist is, of mijn partner is alcoholist, daarom zijn we niet meer bij elkaar.
Zou u het wagen om ergens, in de loop van een conversatie met relatief onbekenden, achteloos te vermelden: ‘Weet u, ik ben alcoholist.’? Hoogstwaarschijnlijk zal niemand eraan denken om tijdens een sollicitatiegesprek achteloos te vermelden dat hij alcoholist is; geen zinnig mens zal zichzelf de grond in boren.

Oh nee?
Niet lang geleden hoorde ik een dame zeggen dat ze alcoholiste was. Het gebeurde weliswaar in een veilige omgeving en het woord fladderde weg in de loop van het gesprek.
Het spijt me dat ik toen niet gereageerd heb. Ze bedoelde het goed, ze gaf te kennen dat ze met middelen-afhankelijkheid werd geconfronteerd.

Maar door het woordgebruik kwam het me voor als een soort zelfbeschuldiging, een bekentenis, bijna zoiets als ‘ik ben schuldig aan alcoholisme’; het doet me denken aan ‘mea culpa, mea maxima culpa’.

Hoe klinkt dat: ‘Ik ben schuldig aan middelen-afhankelijkheid.’? Vreemd toch?

Als we het over schuld hebben, komen we in een heel ander denkpatroon, eentje dat ons geen ene moer vooruithelpt, wel integendeel; het leidt tot een laag zelfbeeld en een verkeerde inschatting van de problematiek; namelijk een passieve houding tegenover het gebeuren, alsof het een soort voorbestemming is waaraan we zelf niets kunnen veranderen.

Ik word geconfronteerd met middelen-afhankelijkheid en met alle mogelijke gevolgen ervan, maar ik hoef die toestand niet te ondergaan, zoals ik in het verleden wel heb gedaan.

Ik kan – we kunnen – stoppen met drinken/gebruiken. In de daaropvolgende periode is zelf-herwaardering noodzakelijk om de herwonnen nuchterheid te stabiliseren. In een eerste fase ben ik – zijn wij – immers bijzonder kwetsbaar: twijfel, angst, onzekerheid, pijnlijke herinneringen, … een heel leger negatieve gevoelens ligt in een hinderlaag, klaar om mijn – onze – herwonnen onafhankelijkheid aan te vallen.

Ik moet – wij moeten – dus vooral niet met mijn – onze – belagers meewerken door bij manier van spreken voor de spiegel te staan jammeren: zelfbeklag en zelfbeschuldigingen creëren een knoert van een alibi om opnieuw te gebruiken.

‘Ik ben alcoholist en dus … ik ben een mislukkeling en dus … ik heb verdriet en dus …’, u kunt zelf het rijtje aanvullen.

Voor alle duidelijkheid: het gaat geenszins om een ontkenning van een realiteit; mijn middelen-afhankelijkheid is er en zal er ook blijven. Het is een sluimerende kwetsbaarheid die niet zal verdwijnen. Maar die kwetsbaarheid beheerst mijn leven niet als ik het niet wil.

Dit is geen overmoed, geen pretentie, dat ‘willen’ zal meer dan eens op de proef worden gesteld en het kan geen kwaad te bedenken dat ik – wij – best een steuntje kunnen gebruiken, maar ik weiger elk etiket. Wat een ander denkt of meent te denken is mijn zaak niet.

Ik ben nuchter, want ik ben het waard.

Akkoord?
Edgard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jigsaw



Geregistreerd op: 25 Aug 2015
Berichten: 31

BerichtGeplaatst: 21-09-2015 13:23:11    Onderwerp: Reageren met citaat
Wouw Edgard, wat een bericht! Ik heb het gelezen en herlezen en zal dat nog doen. Het is zeer aangrijpend wat je schrijft en buitengewoon interessant. Ik had besloten om mij een tijdje terug te trekken van het forum want ik heb het er zeer moeilijk mee, maar na het lezen van jouw bericht heb ik terug wat moed. Jij slaagt erin om iedereen die hetzelfde doel heeft te betrekken in het verhaal. Het verwonderd mij dat er nog niemand gereageerd heeft. Proficiat. Ik hou je berichten in de gaten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 25-09-2015 20:47:14    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Edgard,

'In sommige films – om nog even bij de fictie te blijven – wordt de alcoholist heel anders voorgesteld: lui, laf, gewelddadig, dom, onverzorgd, in een woord: uitschot. Hij veroorzaakt niets anders dan doffe ellende'...

Misschien willen we dit beeld ook op ons zelf toepassen om ons gebruik toch een beetje te kunnen blijven verantwoorden...En dan vooral naar ons zelf toe...

'Mijn gebruik valt echt nog wel mee eigenlijk...' want:
...ik lig toch niet in de goot?
...ik verzorg mezelf toch nog goed?
...ik functioneer nog best goed hoor?
...er zijn anderen die er echt erger aan toe zijn...
...???


De negatieve gevolgen van gebruik worden te vaak, te lang 'over het hoofd gezien'...
's Morgens ja, dan kijken/keken we in die spiegel en wat we aanschouwden was meestal niet zo fraai...Meestal erg genoeg om er de belofte bij te maken: vandaag wordt er niet gebruikt...

Een belofte die op een bepaald uur, wegens wat voor reden ook, verbroken werd...Laat staan dat we die belofte nog herinnerden...

En toch kwam er een moment waarop ik mijn 'ochtend-belofte' kon blijven onthouden, kon waarmaken...
1 dag, 2 dagen,...

En na een ietsje langere tijd zag ik wel in dat mijn gebruik niet zo onschuldig was als ik me had voorgehouden...
Ik dacht dat ik er me mee verzoend had met een middelafhankelijkheid te leven...Ik dacht dat ik dat wel onder controle had...Een gecontroleerde middelafhankelijkheid...

Mooi niet dus, enkel in mijn nuchterheid heb ik controle, heb ik vrijheid...

groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 10-01-2016 16:10:08    Onderwerp: Reageren met citaat
Zeker de moeite om even tijd te nemen om Edgards teksten te lezen.

groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pascale



Geregistreerd op: 14 Dec 2016
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: 14-12-2016 11:28:14    Onderwerp: Nooit te laat voor een nieuw begin! Reageren met citaat
Beste lotgenoten,
Ik ben nieuw hier.
Onlangs heb ik mezelf laten opnemen omdat het uit de hand aan het lopen was met mijn drankgebruik.
Een maand ben ik al clean! Het was/is niet moeilijk. Ik voel me veel beter. Heb nog wel psychologische steun nodig om de demonen van het verleden te bestrijden maar voor de rest, super!
In het begin van mijn opname had ik nog steeds de idee dat een leven zonder een glas wijn gewoon onmogelijk was... maar na 3 weken heb ik besloten om GEEN alcohol meer te drinken. Ik hou me vast aan het gevoel wat NIET drinken mij geeft. Er zijn genoeg alternatieven (zero wijn, cava, bitter, tropical... etc) ik weet dat de deskundigen dit niet stimuleren maar mij helpt het omdat je op die manier kan meedoen met mensen die wel hun roesje nodig hebben Smile En ik begin het leuk te vinden dat ik steeds diegene ben die nuchter blijft en... iedereen veilig naar huis kan voeren Smile))
Ik voel me goed. Een opname raadt ik iedereen aan, je voelt je niet meer "alleen" met probleem. Praten leert je te erkennen dat je een probleem hebt en ook dat je gewoon kan zeggen "ik heb een alcoholprobleem". Een bevrijding was het voor mij. En tevens de confrontatie met lotgenoten die er al veel erger aan toe waren, heeft mijn ogen geopend... zo ver wil ik het nooit laten komen...
Ik ben fysisch gezond verklaard, ik wil mijn lichaam verzorgen en nu volgt "het hoofdje" nog Smile
Zoals Michael Niclaus het zegt in zijn filmpje : "ik GUN mijzelf vandaag een alcoholvrije dag"! En niet denken : "ik MAG geen alcohol drinken". Het leven is zoveel meer fun zonder!
Ik wens iedereen veel succes!Ik wil iedereen een hart onder de riem steken en zorgen voor een positieve noot op dit forum!
Prettige feestdagen.
Xxx
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 16-12-2016 18:54:59    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Pascal,

Welkom op dit forum.

Hoe gaat het met je?

Proficiat met je beslissing om voor een nuchter leven te kiezen. Niet altijd makkelijk maar wel haalbaar!!!

' Er zijn genoeg alternatieven (zero wijn, cava, bitter, tropical... etc) ik weet dat de deskundigen dit niet stimuleren maar mij helpt het omdat je op die manier kan meedoen met mensen die wel hun roesje nodig hebben...
Misschien is er wel een goede reden waarom 'deskundigen' dit niet aanmoedigen...
Het kan best zijn dat dit werkt voor jou, maar ik heb het al te vaak zien fout gaan om hierin mee te kunnen gaan...
Stoppen met gebruik is echt veel meer dan enkel stoppen met een product. Het is bv. ook volledig breken met gewoontes, handelingen,...

Hoe zie jij de aankomende feestdagen tegemoet?
Gaat dat een beetje lukken?

Pascal, vergeet zeker niet dat praten helpt!!! Echt waar!!!

Hou het nuchter en tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 26-12-2016 18:22:41    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Pascale,

Hoe gaat het nu met je? Alles ok?

Tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 13-01-2017 15:22:02    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Pascale,

Alles ok?

Tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum