nieuw hier
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arne



Geregistreerd op: 04 Jan 2017
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: 06-01-2017 10:20:48    Onderwerp: nieuw hier Reageren met citaat
Hiermee heb ik een eerste stap gezet. Dat was niet makkelijk. Voorlopig blijf ik enkel nog online. Ik praat niet makkelijk over mezelf en zeker niet als het over gevoelens gaat. Daarom denk ik dat het nog te vroeg is om naar bijeenkomsten te gaan.
Mijn directe omgeving heeft me erop attent gemaakt dat alcoholgebruik mijn gedrag in de negatieve zin beïnvloedt. Het heeft lang geduurd voor ik dat kon aannemen. Ik ben zelden dronken, ook niet op feestjes, maar het ene glas smaakt wel naar het volgende. Zolang er sociale controle is, lukt het me om op tijd te stoppen. Als we een dag met de motor rijden heb ik er geen probleem mee om de alcohol te vermijden. Het is maar wanneer ik thuis ben zonder controle dat de zin in een glas wijn of bier weer de kop opsteekt. Dan wordt het moeilijk. Dan voel ik me een stiekeme drinker en daar wil ik van af. Op het werk denk ik niet aan alcohol, maar ik ga zelden naar recepties en meestal haak ik af als de collega's na het werk iets gaan drinken. Ik verzin dan zoiets als 'ik ben moe' of 'geen tijd'. Vreemd dat dit zo moeilijk ligt. Stoppen met roken lukte me van de ene dag op de andere. Embarassed
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
halt



Geregistreerd op: 11 Dec 2016
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: 06-01-2017 15:55:46    Onderwerp: Reageren met citaat
Hallo Arne,
Alvast welkom op het forum.
Voor mij is dit ook een eerste berichtje op het forum maar je berichtje is heel herkenbaar.
Het is alvast een belangrijke stap dat je de afhankelijkheid herkent.
Het verzinnen van smoesjes, het stiekeme, ... zijn voor ons allen heel bekend.
Ik lees dat je nog wat afwacht om naar een bijenkomst te gaan? Praten over jezelf of emoties is nooit makkelijk, maar ik heb zelf ervaren dat dit wel losloopt omdat je bij mensen bent die je begrijpen. Op een bijeenkomst hoef je helemaal niet te praten als het niet goed voelt. Luisteren is al heel wat. Een tip hierbij is om even te bellen naar de contactpersoon van jullie bijeenkomst. Dan heb je al even iemand gehoord en is de drempel ter plaatse minder groot.
Take care en weet dat praten, schrijven helpt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Janneke



Geregistreerd op: 06 Jan 2017
Berichten: 114

BerichtGeplaatst: 07-01-2017 01:10:38    Onderwerp: Reageren met citaat
Halo Arne,

Ook van mij is het de eerste dag op dit forum. Heel herkenbaar dat "voor de buitenwereld goed functioneren", en toch stiekem teveel in mijn geval computerspelletjes spelen, bij jou drinken.

't Is al een mooie eerste stap dat je online schrijft. Al geloof ik wel in de kracht van bijeenkomsten. Je hoeft daarvoor zelf inderdaad helemaal niet zoveel te kunnen praten. Ik ben zelf voor mijn eetstoornis naar het inloophuis voor eetstoornissen geweest. En ik heb daar 3 jaar niets over mijn eetstoornis gezegd, maar wel veel opgepikt. Ondertussen zijn we enkele jaren verder en werk ik daar als ervaringsdeskundige vrijwilliger. Dus 't lijkt me jammer als het gevoel jezelf niet goed genoeg te kunnen uitdrukken je zou tegenhouden om naar bijeenkomsten te gaan. Waarmee ik alleen maar wil zeggen hoe dat voor mij voelt, ik wil je helemaal niet forceren om hetzelfde te doen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arne



Geregistreerd op: 04 Jan 2017
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: 07-01-2017 11:41:34    Onderwerp: Reageren met citaat
Ik ben heel blij met deze antwoorden op mijn bericht. Er zijn dus wel degelijk gelijkenissen bij uiteenlopende problemen. Dan zijn er misschien ook gelijkenissen in de aanpak ervan. Ik ben er niet zeker van of ik dit wel alleen kan en of dit forum en bijeenkomsten voldoende gaan zijn. Ik heb al wel enkele adressen opgezocht van psychologen die hiermee vertrouwd zijn. Misschien is een combinatie van de twee wel aangewezen, maar die drempel ... En ja, misschien wel een goed idee om dat telefoontje te doen. Dan ik nog altijd zien welke stappen ik neem. Ik vrees wel dat ik deze keer niet het karakter heb om 'vrijblijvend' te werken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Janneke



Geregistreerd op: 06 Jan 2017
Berichten: 114

BerichtGeplaatst: 07-01-2017 12:27:19    Onderwerp: Reageren met citaat
Hey Arne,

Heel herkenbaar! Ik ben zelf onder begeleiding bij een psychologe en een creatief therapeute, en dat helpt me wel heel erg. Ik denk dat ik het niet zonder zou kunnen. En stel dat het wel zonder zou kunnen, moet dat dan? Is het ook niet een beetje zelfzorg om de hulp te zoeken die je kan ondersteunen?

En ook de angst om niet het karakter hebben om "vrijblijvend" te werken herken ik wel. Mijn psycholoog zei me gisteren nog dat het heel normaal is dat dat in het begin niet lukt. Je kan wel al je energie steken in het proberen stoppen, maar op een bepaald moment heb je wat minder energie, dat is onvermijdelijk. En dat moet je jezelf beveiligen.

Ik heb zelf besloten om het nog één keer zo te proberen, om met de computer in huis er toch van af te blijven. Ik heb wel al mijn computermuis weg gedaan, dat zorgt ervoor dat ik veel trager ben en spelen veel minder leuk is. Al blijkt dat alleen niet altijd voldoende als beveiliging. Maar van het ogenblik dat ik terug ga spelen ga ik mijn computer naar een vriendin brengen en enkel daar nog op de computer gaan.

Kan je iets soortgelijks bedenken? Iets wat jou zou helpen om je te beveiligen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arne



Geregistreerd op: 04 Jan 2017
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: 07-01-2017 13:04:37    Onderwerp: Reageren met citaat
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik overweeg echt om een afspraak te maken bij een psycholoog. Ironisch genoeg heeft mijn dochter ook psychologie gestudeerd, maar zij kan mijn therapeut niet zijn natuurlijk. Op dit moment is mijn 'beveiliging' dat er geen alcohol in het gezichtsveld staat. Een beetje zoals jij de pc muis wegdoet. Maar of dat voldoende zal zijn is, voor mij althans, nog maar de vraag. Als ik het kan houden op mijn glaasje wijn 's avonds aan tafel en eentje bij de tv (daar kan ik wel 1.5 uur mee verder) zou het al mooi zijn. Dan gaat het niet om het spul binnen te gieten, maar om er deugd van te hebben. Daar is het ook voor gemaakt. Ik heb ondertussen ook al wel alcoholvrije alternatieven gevonden die best de moeite waard zijn. Dat maakt het makkelijker om het stiekeme te bannen. Ik zou ook alle alcohol uit huis kunnen wegdoen, maar wat dan als je bezoek krijgt van vrienden en familie die wel een wijntje ofzo lusten? Blijven die dan nog komen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
halt



Geregistreerd op: 11 Dec 2016
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: 07-01-2017 13:37:54    Onderwerp: Reageren met citaat
Hallo Arne,
Leuk te lezen dat je er zo mee bezig bent en advies vraagt.
Het gevecht tegen alcohol kunnen we nooit winnen. Het is dus echt belangrijk dat we ons streng opstellen tegen het middel. Onze hersenen hebben immers geleerd dat het middel iets teweeg brengt. Dit leren we nooit meer af.
Er zullen, zeker in het begin, altijd momenten zijn met zin naar alcohol. Die worden bewust maar soms ook onbewust uitgelokt. Het zien van reclame, het zien van een fles, reuken, zelfs het gedacht dat er een fles verborgen staat in de kast, kan een enorme drang veroorzaken. Op dat moment zijn we verloren en neemt het automatisme in de hersenen over. Ook al zegt het gezond verstand nee. Ik zou dus zeggen, weg die handel. Very Happy
Het glaasje wijn bij het eten en alcoholvrije alternatieven kunnen in hetzelfde opzicht ook gevaarlijk zijn. We houden het automatisme en de associatie in onze hersenen alert.
Het aanbieden van alcohol aan vrienden en familie hangt ook weer af van ieders persoonlijke situatie. Is iedereen op de hoogte dat je kiest voor een leven zonder alcohol? Indien ja zal iedereen begrijpen, ook al denken we van niet, dat je geen alcohol schenkt. Het is ongelofelijk hoeveel positieve reacties je krijgt als je zegt dat je niet meer drinkt.
Als het niet anders kan dan alcohol schenken, laat ik de drank meebrengen (of koopt mijn vrouw hem) maar laat ik de overschotten dadelijk meenemen door de gasten. Het is een kwestie van het jezelf niet te moeilijk te maken.
Als je het moeilijk hebt, is de oplossing om zo snel mogelijk te praten (eventueel met het noodnummer van SOS 09/330.35.25) en zeker zorgen dat de afstand en tijd tot het product groot is (zoals hierboven beschreven). Na een tijdje gaat de wil om te stoppen terug overnemen van de drang.
Grtz en hopelijk ben je er iets mee.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Janneke



Geregistreerd op: 06 Jan 2017
Berichten: 114

BerichtGeplaatst: 07-01-2017 13:42:06    Onderwerp: Reageren met citaat
Nee, therapie volgen bij je dochter zou een bijzonder slecht idee zijn. Maar anderzijds, misschien is het wel positief om te weten dat zij weet hoe belangrijk het kan zijn om therapie te volgen en je keuze wellicht zal steunen als jij daartoe beslist?

En euhm, ik wil niet moeilijk doen, maar er zijn twee dingen in je berichtje die ik wat contradictorisch vind:

Enerzijds geef je aan dat je niet weet of alcohol uit het gezichtsveld houden voldoende is. (Overigens is dat niet helemaal hetzelfde qua beveiligingsniveau als mijn muis wegdoen. Mijn muis is doelbewust het huis uit, niet in de kast ergens, zelfs niet in de vuilbak bij mij thuis, want daar vis ik hem terug uit als ik het moeilijk krijg. Dat is overigens wel irritant, want een muis kan ook wel helpen bij nuttige dingen, wat hét ideale excuus is om er terug eentje in huis te willen hebben. Is het een optie om de alcohol echt het huis uit te doen? Of kan dat niet omwille van huisgenoten?)

Anderzijds geef je aan dat je graag zou willen kunnen twee glaasjes drinken zo eens op een avond. Maar is dat wel haalbaar? Ik snap het wel hoor. Ik zou ook heel graag gewoon als hobby kunnen gamen, zo af en toe eens, maar mij lukt dat niet.

En euhm ik lees dat je zelf je ook afvraagt of je alle alcohol uit huis kunt wegdoen. Nou, ik weet niet hoe het met jouw vrienden zit, maar echte vrienden begrijpen zoiets wel. Die komen toch op bezoek om jou te zien, niet om iets te kunnen drinken. En als dat niet het geval is, als ze echt komen voor dat drankje en niet voor jou, dan lijkt me dat ze een probleem hebben... Het lijkt me dus zeer gerechtvaardigd om de alcohol uit huis te verbannen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arne



Geregistreerd op: 04 Jan 2017
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: 08-01-2017 18:21:11    Onderwerp: Reageren met citaat
Gisteren heb ik een uitdaging gewonnen. Er was hulp nodig op een spaghetti avond tvv mijn neef die naar Afrika trekt voor een paar jaar. Ze hebben mij een taak achter de toog gegeven: pinten tappen, trappisten ingieten, .... en ik mocht gratis drinken wat ik wou. Dat is natuurlijk de kat bij de melk. Ik heb alleen maar cola gedronken, geen druppel alcohol. Het kostte me eigenlijk ook niet zoveel moeite. Mijn stok achter de deur was wel dat ik nog met de auto moest rijden.Ik heb ook geen rare of negatieve reacties gekregen terwijl een aantal aanwezigen toch wel weten dat ik graag een glas drink. Dat sterkte me wel. Ik besef wel dat ik hiermee misschien een veldslag gewonnen heb, maar dat de oorlog verder gaat. Ik was toch wel heel tevreden, een gevoel om te koesteren.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Janneke



Geregistreerd op: 06 Jan 2017
Berichten: 114

BerichtGeplaatst: 08-01-2017 19:01:33    Onderwerp: Reageren met citaat
Hey Arne,

Geniet van het gevoel van overwinning! En knap dat je zelf ziet dat je toch nog alert moet blijven. Ik supporter mee Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
halt



Geregistreerd op: 11 Dec 2016
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: 08-01-2017 19:01:43    Onderwerp: Reageren met citaat
Hey Arne
Idd heel knap van je. Wil je toch doordenkertje meegeven van mijn psy: "je moet niet altijd vechten om te winnen!"
Grtz
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arne



Geregistreerd op: 04 Jan 2017
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: 09-01-2017 14:25:35    Onderwerp: Reageren met citaat
Volgende stap gezet. Afspraak gemaakt met een psychologe die blijkbaar goed bekend is met mijn problematiek. Als zij me ook van die doordenkertjes meegeeft, laat ik het weten. Ik heb nu het gevoel dat ik alleen maar aan het 'krijgen' ben en nog niks 'geef'.
Misschien heb ik ook nog niks te geven, maar dat gevoel is me vreemd. In mijn job moet ik ook zorgen voor anderen en veel geven. Toch straf dat je dan hulp nodig hebt om voor jezelf te zorgen.
Ik ben wel erg blij met jullie eerlijke reacties.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 13-01-2017 14:31:28    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Arne,

Hoe gaat het nu met je?

Eerst en vooral wou ik toch even aangeven dat we binnen Sosn voor een volledige absentie gaan. Geen af en toe gebruik, geen 'sociaal' gebruik. Gewoon omdat we uit eigen ervaring weten dat dit voor iemand met een middelafhankelijkheid niet haalbaar is/blijft.

Ik hoop dat het klikt tussen jou en de psycholoog. Het is echt enorm belangrijk dat je in alle eerlijkheid over je situatie kan praten.
Dit kan natuurlijk ook op de bijeenkomsten. En als je daar niet meteen wil/kan praten is dat zeker geen enkel probleem. Luisteren helpt ook hoor!!!

Zoals stoppen met gebruik een proces is, is ook de aanloop naar deze stop een proces. Neem rustig alles op wat je nu 'krijgt'. Daarna kan je al deze info gebruiken om tot stoppen over te gaan.

Gisteren de eerste maal de reclame gezien ivm februari alcohol-vrije-maand. Op zich geen slecht initiatief vind ik.
Het kan mensen ertoe aanzetten eens na te denken over hun gebruik.
En...het kan het ietsje makkelijker maken voor mensen die reeds (h)erkennen dat er een probleem is om te stoppen. Bij moeilijke vragen en/of situaties kan je steeds refereren naar deze alcohol vrije maand.
Wedden dat de meeste mensen het plots heel tof gaan vinden dat je eraan mee doet...
En na deze maand zijn de meesten allang weer met andere dingen bezig om nog op te merken dat jij geen alcohol meer gebruikt.

En...echte vrienden gaan je echt wel blijven steunen hoor!!!

Arne, je bent echt al een heel eind op weg...

Tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jes



Geregistreerd op: 14 Nov 2016
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: 23-01-2017 09:22:38    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Arne,

Hoe heb je die psycholoog gevonden? Ik heb je verhaal gelezen en er zijn zoals jij ook zegt wel wat gelijkenissen in ons verhaal. Hoe lukt het bij jou? Ben je al een tijdje nuchter? Hoe wil je het aanpakken?

Groetjes,
Jes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arne



Geregistreerd op: 04 Jan 2017
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: 23-01-2017 17:09:47    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Jes
google doet wonderen. Zoekterm psycholoog verslaving en dan vind je wel iemand in de buurt. Ik vond het belangrijk om bij een wildvreemd persoon terecht te komen om vlotter over mezelf te kunnen vertellen. Op de sites die je zal vinden vind je ook wel meer info over de psychologen. Het blijft een gokje, maar je kan altijd van psy veranderen natuurlijk. Bij mij was het eerste bezoek een zeer positieve ervaring. Wel jammer dat ze net nu vakantie neemt om zich voor te bereiden op de examens voor tabacoloog. Maar uitstel is geen afstel en we gaan door. Ik ben nog niet nuchter. Het gebruik is al wel sterk verminderd, maar dat laatste stapje blijft moeilijk. Zeker in stress situaties valt het niet mee. En die situaties heb ik nu volop. Tanden bijten dus.
Groeten.
Arne
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum