Schaamte

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rapunzel



Geregistreerd op: 17 Mrt 2016
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: 21-03-2016 12:16:57    Onderwerp: Schaamte Reageren met citaat
Ik heb me al een tijdje geleden geregistreerd op dit forum. Maar tot op heden geen bericht geplaatst. De reden hiervoor is dat ik me zo verschrikkelijk schaam. Ik schaam me om dat ik niet in staat blijk op eigen houtje te stoppen met drinken. Ik, therapeut, maatschappelijk werker en in het verleden zelfs hulpverlener in de verslavingszorg. Ik, die zoveel weet over verslaving, ik die anderen heb begeleid om te stoppen, ik die toch zou moeten weten hoe je dat doet, die alles al heeft geprobeerd van cognitieve gedragstherapie tot iboga. Niet dus. En om de schaamte de mond te snoeren drink ik. Zodat het stemmetje in mijn hoofd dat op me op ontelbare manieren voorhoudt hoe slap, slecht en waardeloos ik ben, tot zwijgen wordt gebracht. Al is het maar voor even. En zo houd ik de cirkel in stand. Want het drinken zelf wordt dan weer iets waarvoor ik me diep, diep schaam. Toxische schaamte heet dit in vakjargon. Mijn trouwe metgezel zolang ik me kan herinneren. Het gevolg van misbruik, mishandeling en verwaarlozing in mijn prille jeugd. Veel van de gedachten die de schaamte oproepen zijn zo vluchtig dat ik ze nauwelijks onder woorden kan brengen. Het zijn meer beelden die ongevraagd mijn hoofd in kruipen, die, als ik ze probeer te “pakken” oplossen in het niets. En ze nestelen zich er al voor ik ’s morgens mijn ogen open heb. Ik probeer ze te bestrijden met positieve gedachten over mezelf. Maar als ik even niet oplet zitten ze er weer en nemen ze de zaak over. En de gevolgen van mijn verslaving zijn natuurlijk ook redenen om me voor te schamen. Onafgemaakte projecten, plannen verdronken in plassen alcohol, zelfverwaarlozing en chronisch geldgebrek, want verslaafd zijn is duur. De schaamte maakt dat ik me zou willen verbergen, zou willen oplossen in het niets. Vooral niet zichtbaar worden zoals ik ben, een verslaafde. En dus neem ik me iedere dag voor niet te drinken, om aan het eind van de dag die belofte aan mezelf te schenden. En draai ik eenzaam rondjes, dansend met mijn schaamte. Een voorzichtige eerste stap is hier over mijn schaamte te schrijven. In de hoop dat jullie mij zullen kunnen aanvaarden. Ook al is het anoniem. En misschien dat jullie er iets van herkennen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
doornroosje



Geregistreerd op: 23 Apr 2013
Berichten: 876

BerichtGeplaatst: 21-03-2016 12:49:01    Onderwerp: Reageren met citaat
dag rapunzel,

welkom op dit forum.
Ik heb jammer genoeg momenteel niet zo heel veel tijd om te schrijven, maar ik wou je toch al even goeiedag zeggen.
En je even vertellen dat ik het herken, dat schaamtegevoel, dat gevoel dat je eigenlijk nog amper naar je eigen spiegelbeeld durft te kijken omdat je je elke dag weer laat verleiden tot iets dat je eigenlijk niet wil, iets dat je eigenlijk niet nodig hebt ook.
Om nog maar te zwijgen van de boosheid voor je eigen zwakte elke dag Crying or Very sad .
Anderzijds, als ervaringsdeskundige weet je ook wel dat elke situatie omkeerbaar is, dat je zelf de tools in handen hebt om het roer om te gooien.

En ik ga je daar alvast veel succes bij wensen, en ik hoop nog veel van je te lezen hier.
Mij heeft dit forum althans heel erg goed en heel erg vaak geholpen, maak er dus gebruik van, iedereen herkent hier wat je schrijft, we zitten allemaal in dezelfde boot en houden hier elkaar recht.

Dus goeie moed, 't komt goed !

liefs,
Roosje

ps : zo gauw ik tijd heb krabbel ik meer hoor, maar druk druk druk op werk, sorry daarvoor.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rapunzel



Geregistreerd op: 17 Mrt 2016
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: 21-03-2016 14:13:30    Onderwerp: Reageren met citaat
Dank je wel Doornroosje. Misschien dat mijn toetreden tot dit forum me de moed kan geven de cirkel eindelijk te doorbreken. Sterkte met de drukte op je werk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
doornroosje



Geregistreerd op: 23 Apr 2013
Berichten: 876

BerichtGeplaatst: 21-03-2016 21:01:32    Onderwerp: Reageren met citaat
Terug even in de vlucht goeiedag komen zeggen... Very Happy

Heb je andere hulplijnen die je kan inschakelen rapunzel (leuke naam trouwens) ? Kan je er met iemand over praten dat je het nu zo moeilijk hebt? (huisarts of zo ?)
Want ik kan me inbeelden, als hulpverlener zijnde om dan toe te geven dat je het zelf moeilijk hebt dat dat toch niet direct makkelijk is. Hebben jullie daar op het werk geen speciale mensen of opvang voor ?
Allé, ik brainstorm maar wat hoor, ben daar niet zo in thuis eigenlijk maar jullie hebben toch een zware job dus zou ik denken dat daar toch wel wat hulpkanalen/uitlaatkleppen zijn voor als jullie het zelf moeilijk hebben ?

En anders, je vind hier op de site ook een telefoonnr, kan je ook altijd terecht.
Er zijn ook wekelijks SOS-vergaderingen, kan je ook altijd binnenspringen om eens te ventileren en/of hulp te vragen, dus je ziet, je zit hier op de goeie plek hé Wink .

Weet je, ik herken mezelf heel erg in je verhaal van verdronken plannen, onafgemaakte projecten, schaamte, kwaadheid voor m'n eigen zwakte omdat ik m'n goeie voornemen van 's morgens niet uitgevoerd kreeg....
Ik heb vaak op m'n gat gelegen, maar ik weet uit ervaring dat je, hoe diep je soms ook zitten mag, je altijd wel op de één of andere manier weer recht geraakt.
Ikzelf ben de laatste keer terug rechtgeraakt door de mensen hier die het geloof in mij niet hebben opgegeven, ook op het moment dat ik echt niet meer in mezelf kon geloven.

En ik geloof erin dat het ook jou zal lukken. Je hebt de kennis, de ervaring,... en die eerste, oh zo belangrijke stap zetten naar verandering, ook die komt....en misschien veel sneller dan je zelf denkt.

Nog een fijne avond, en tot morgen.

Groetjes,
doornroosje
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rapunzel



Geregistreerd op: 17 Mrt 2016
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: 21-03-2016 21:19:58    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Doornroosje,
Lief dat je de tijd hebt genomen nog een berichtje aan me te schrijven.
Nee ik heb geen andere hulplijnen. Voor een groot deel omdat mijn schaamte het (nog) erg moeilijk maakt om om hulp te vragen en deels omdat ik als niet-Belg er niet in geslaagd ben werk te vinden en ik ook niet veel mensen hier ken. Mijn partner heeft het syndroom van asperger en begrijpt niets van een verslaving. Die wordt boos als ik mijn voornemen niet te drinken niet nakom. In zijn ogen doe je wat je zegt en hij kan niet begrijpen dat er soms redenen zijn waardoor je niet kan nakomen wat je beloofd hebt. Dus praat ik er met hem niet over en drink ik stiekem.

Maar hier rond kijken heeft me moed gegeven.....Vandaag mijn eerste nuchtere dag. En zei jij niet ergens: vandaag drink ik niet en morgen wordt vanzelf vandaag ? Smile
Fijne avond
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
doornroosje



Geregistreerd op: 23 Apr 2013
Berichten: 876

BerichtGeplaatst: 23-03-2016 06:47:37    Onderwerp: Reageren met citaat
dag rapunzel,

tja, als je man je al niet zo direct steunt dat maakt het niet makkelijker, maar stiekem drinken...ik heb dat nooit gedaan en ook nooit zo goed begrepen eigenlijk. Want als je drinkt, heb je een probleem en als je een probleem hebt, moet je daar voor durven uitkomen vind ik.
Maar dat is mijn gedacht erover hé, ik veroordeel je zeker en vast niet hoor.
Belangrijk is dat je er nu voor uitkomt en er iets aan doet.

Is 't gisteren gelukt ? Want het was wel een dag vol emoties en erge gebeurtenissen natuurlijk.

Ik hoop vandaag weer een berichtje van je te krijgen.

Liefs,
Roosje
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rapunzel



Geregistreerd op: 17 Mrt 2016
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: 23-03-2016 09:32:48    Onderwerp: Reageren met citaat
Goeiemorgen Doornroosje,

Ten eerste; ja, het is gelukt om nuchter te blijven gisteren. Ondanks het stemmetje in mijn hoofd dat allerlei redenen aanvoerde waarom ik best naar de winkel mocht gaan om een paar biertjes te kopen.

Ten tweede, ik heb in het verleden wel aan hem verteld dat ik een probleem met alcohol heb. Zijn reactie was: nou dan stop je toch met drinken. En sindsdien koopt hij ook geen alcohol meer, ook niet voor zichzelf. (Hij doet nl de boodschappen, ik ben financieel afhankelijk en krijg "zakgeld" Dit omdat hij vond dat ik teveel geld uitgaf aan drank en sigaretten) Toen ik daarna herviel werd hij alleen maar boos. Het is misschien moeilijk voor te stellen maar wij praten niet. Althans niet over gevoelszaken. We zijn vriendelijk en beleefd tegen elkaar en hij heeft geleerd af en toe te vragen hoe het met me gaat maar hij kan zich niet inleven in andermans gevoelens noch praten over die van hemzelf. Na jarenlang boos en teleurgesteld zijn hierover heb ik dit geaccepteerd. Het hoort bij het syndroom van Asperger. Daarnaast leeft hij in zijn eigen wereldje waar hij bezig is met zijn hobby. Hij heeft weinig in de gaten wat er om hem heen (met mij) gebeurt.Tenzij ik hem er expliciet op wijs. Omdat hij, als we ruzie hebben, meteen begint te roepen dat ik maar weg moet gaan, vermijd ik hem dingen te zeggen die ruzie kunnen/zullen opleveren of dingen die voor mij gevoelig liggen omdat ik uit ervaring weet dat hij me niet zal begrijpen. Dit klinkt nu misschien alsof hij een nare man is maar dat is hij niet. Hij heeft een beperking net als iemand die blind of doof is. Dit maakt me wel eenzaam natuurlijk.
Snap je het nu een beetje? Enfin, vandaag nuchter blijven. Met jou gaat het goed geloof ik? Hoe lang ben je nu nuchter? En ben jij al eens naar een bijeenkomst geweest? Ik durf dat nog niet.
Groetjes en een fijne dag,
Rapunzel
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
doornroosje



Geregistreerd op: 23 Apr 2013
Berichten: 876

BerichtGeplaatst: 23-03-2016 14:13:16    Onderwerp: Reageren met citaat
dag rapunzel,

amai, dat is niet zo simpel leven daar bij jou. Kan je niet zelf proberen een job te zoeken zodat je financieel wat meer afhankelijk bent van je man ?
Het belangrijkste is natuurlijk dat je je goed voelt in je relatie en bij alles wat er gebeurt want ik geloof er sterk in dat drinken of afhankelijk worden en je troost zoeken in't één of ander middel altijd wel ergens een verstopte reden heeft.
Moh ja, misschien denk ik ook te veel, zou ook kunnen natuurlijk Very Happy . Mijn hersencellekes werken soms, of beter gezegd, vaak in overdrive.
Daarom mijn yogalessen, dat zorgt voor wat rust in m'n hoofd en zet m'n gedachten even on-hold, en dat is soms een zaligheid.

Ikzelf ben ook nog nooit naar een bijeenkomst geweest. Ik durf dat niet. In het begin had ik het best lastig daarmee, voelde me heel erg 'eenzaam' en 'opgesloten' in m'n verslaving, daarom dat ik hier destijds erg veel schreef.
Maar nu heb ik er niet zo direct nood aan om het nog te doen, mijn schrik is trouwens nog even groot Confused . (ja ik voel me niet zo goed in een groep, vooral die eerste stap te zetten om er binnen te gaan is voor mij heel erg zwaar, eens ik er mensen zou kennen zou het voor mij makkelijker zijn maar zolang ik niemand ergens ken durf ik er niet binnen stappen Crying or Very sad ).

En ik ben nuchter met vallen en opstaan, nu weeral enkele maanden, maar ik tel niet te veel, en denk ook niet vooruit.
'Vandaag drink ik niet en gun ik mezelf een nuchtere dag' is m'n levensmotto en daar voel ik me goed bij.
En dat is tenslotte toch wat telt , niet ?

Veel moed nog hé, en doe vandaag er ook maar bij Wink .

Liefs,
Roosje
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 28-03-2016 12:06:26    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Rapunzel,

Welkom op dit forum.

Hoe gaat het nu met je?

Ook ik wist best veel over middelafhankelijkheid. Ik wist hoe het in mekaar zat, wat het met je doet en vooral wat je er tegen kan doen...nml.stoppen met gebruik.
En ja, dat was nu net datgene wat niet leek te lukken.
Dus 'verzoende' ik me op een gegeven moment met mijn middelafhankelijkheid.
Ik gebruikte en ik functioneerde. Meer was er niet.

Tot ik contact opnam met SOSN. Voor het eerst in mijn leven praatte ik over mijn middelafhankelijkheid en al wat daar betrekking op had.

En dat maakte het verschil.
Niet dat ik toen van de eerste dag plots nuchter kon zijn. Nee, het heeft allemaal nog wat tijd nodig gehad.
Maar ik kwam langzaam tot het besef dat een comfortabele nuchterheid mogelijk was. En dat dat je eigen keuze is.

Dus Rapunzel, stap eens binnen op een SOSN bijeenkomst.
Stap uit die cirkel van eenzaamheid en gebruik.
Alcohol is geen beste vriend hoor...integendeel.

Door nuchterheid toe te laten en het tijd te geven ga je langzaamaan ook alle andere dingen kunnen aanpakken. Je eenzaamheid, werk vinden,...

Rapunzel, kies nu voor jezelf en je nuchterheid!!!

BLIJF COMMUNICEREN!!!

Tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 03-04-2016 19:49:23    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Rapunzel,

Hoe gaat het nu met je?
Zin om te communiceren?

groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 13-04-2016 18:30:33    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Rapunzel,

Hoe gaat het met je?

groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
SAM



Geregistreerd op: 08 Jan 2013
Berichten: 197

BerichtGeplaatst: 08-05-2016 21:38:48    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Rapunzel,

het is meer dan hoog tijd om iets van je te laten horen. No matter what. Schaamte is nergens voor nodig.

Indien je wil kan je ons anoniem opzoeken, maak is een telefonisch kennismakingsgesprek, of stuur ons een mailtje (info@sosnuchterheid.org) maar laat iets van je horen.

Jij weet uit professionele ervaring hoe belangrijk communicatie is. Pas het toe en laat je helpen.
Je middelafhankelijkheid maakt dat communicatie momenteel niet evident is. Doorbreek de vicieuze cirkel(s) SCHRIJF EN PRAAT !

Mvg
Sam
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum