Sociaal drinken

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
olivier



Geregistreerd op: 15 Nov 2015
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: 22-11-2015 10:05:12    Onderwerp: Sociaal drinken Reageren met citaat
Hallo,

Ik ben aan dag 14 zonder een glas te drinken. Zoals mijn gesprekspartners in een vergadering hebben gezegd, "neem het dag per dag en je zult versteld staan hoe 'makkelijk' het is".
Mijn partner is niet van plan te stoppen met drinken en gisteren kuierden we als 2 toeristen in onze eigenste binnenstad (A'pen). Toen we een eetgelegenheid binnenstapten, heb ik het moeilijk gehad. De gezelligheid. Andere personen rondom ons die een glaasje aan het drinken waren, mijn vrouw die een glaasje wil,... Eerlijk gezegd dacht ik even "één glaasje" te nemen.
De tijd dat de serveerster kwam opnemen heb ik me de bedenking gemaakt "wat na dat ene glas?" "wat is mijn 'voordeel' van één glas?" en "zo snel als de drang opkomt, zo snel kan die weer verdwijnen"... En toen de dame voor me stond heb ik een ginger ale besteld. Het smaakte. En het gaf me een gevoel van fierheid en 'vrijheid'. Heel vreemd.
Is dit herkenbaar. Zijn er mensen die in die omstandigheden nog tips hebben?
Alvast bedankt voor een reactie.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
gert1969



Geregistreerd op: 17 Sep 2015
Berichten: 47

BerichtGeplaatst: 22-11-2015 12:10:32    Onderwerp: Reageren met citaat
hoi Olivier,
14 dagen is al een knap begin, daar kun je echt trots op zijn.
Is het bij je partner ook een probleem of kan zij sociaal drinken?
Ik hoop dat het 2de het geval is dan zul jij je daar bij neer moeten leggen, dat zij dat kan van een glaasje genieten en dat het voor jou niet meer weggelegd is.In het eerste geval zul je heel sterk in je schoenen moeten staan. Ik heb mijn ex partner voor de keus gezet want ik was niet zo sterk dat ik dat aan zou kunnen.Maar dat is wel niet over 1 nacht ijs gegaan had haar wel een periode gegeven om er goed over te kunnen nadenken,alle informatie en mijn onvoorwaardelijke steun. Het was haar beslissing geweest om zelfs geen poging te ondernemen en mijn beslissing dat ik dat leven niet wou.
Maar ik kan jou rekening niet maken je hebt raad gevraagd dit is mijn ervaring ik wil zeker niet tussen relaties komen.
Wat je er mee doet het blijft jouw keus, hopelijk kun je hier wat mee
veel moed en sterkte en blijven praten (schrijven)
grtz Gert
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Edgard



Geregistreerd op: 12 Jun 2015
Berichten: 53

BerichtGeplaatst: 22-11-2015 12:30:23    Onderwerp: Goede reactie Reageren met citaat
Beste,

Welkom op dit forum.

Het is alvast fijn je te mogen lezen. Je mag zonder aarzelen fier en blij zijn, want je hebt de goede reactie gehad. Probeer dit moment 'vast' te houden, dat kan helpen in eventuele gelijkaardige situaties.

We gaar ervan uit dat sociaal drinken voor ons niet mogelijke is omdat we (via de werking van de hersenen) ergens een mechanisme hebben dat bij het geringste contact met het middel (hier dus alcohol) in werking treedt.

Eén vraagt om meer, en vragen is zacht uitgedrukt. We weten uit ondervinding wat meer betekent. Naast alle mogelijke onaangename gevolgen is er in elk geval de hunkering (craving) en ik durf aan te nemen dat je die akelige ervaring kent. Niet fijn, al was het maar omdat de inspanning om opnieuw te stoppen dan zeer groot wordt. Dus: niet gebruiken, de knop omdraaien. Je wordt persoon X die niet gebruikt, helemaal niet.

Je hebt de 'verleiding' nu een keer overwonnen en jezelf bewezen dat het kan en bovendien nog leuk is ook. Je hebt jezelf bevrijd, een gevoel dat je zeker mag koesteren. Hoe langer je nuchter blijft, hoe sterker je wordt, hoe groter je zelfvertrouwen.

Nog iets: je bent niet minder sociaal omdat je niet drinkt, wel integendeel.

Dus, vooruit!

PS Altijd bereid je langs deze weg te steunen.

Edgard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 22-11-2015 13:59:25    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Olivier,

Welkom op dit forum.

Ik denk dat wat je schrijft heel herkenbaar is voor velen.
Je hebt fantastisch goed gereageerd door te bedenken dat 1 glas wel degelijk gevolgen zal hebben voor jou...niet direct positieve gevolgen.
Je beseft dat craving over kan gaan als je dat zelf wil...

Tips voor restaurant/cafe bezoek...

Je weet op voorhand wat je gaat bestellen. Dit vermijd dat je in menu kaarten gaat rondsnuffelen en je oog gaat laten vallen op al wat 'niet mag'...

Op restaurant draai je de wijnglazen om. Professionele obers begrijpen dan direct dat ze niet moeten komen leuteren over wijn ed...

Olivier, het is jou keuze om voor een nuchter leven te kiezen.
Ok, het is natuurlijk altijd leuker mocht je partner hierin meegaan, maar dat is nu niet zo...
Laat jou nuchterheid hierdoor niet in gevaar komen.

Hou het nuchter en weet dat praten echt helpt!!!

Tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 22-11-2015 16:02:38    Onderwerp: Reageren met citaat
Hallo Olivier,

Blijkbaar heb jij ook al heel wat stappen gezet in de goede richting.
Je hebt in ieder geval een belangrijke beslissing genomen en je doet het nu al 14 dagen, dat is al 2 weken of een halve maand.
Zo gaat het, maar het begin is niet altijd simpel.
Uur per uur, dag per dag en met één beginnen en dan komen er meer.
(Dat was vroeger met mijn glaasjes ook ...).

Bij mij is het nu al 6 maanden in mijn tweede nuchtere periode.
Inderdaad, ik ben nog al eens gestopt en dit voor een vrij lange periode.
Op de duur dacht ik dat ik het wel onder controle zou hebben en dat ik af en toe weer eens een glaasje zou kunnen drinken.
Zo gezegd, zo gedaan en voor een korte tijd ging dit ook wel een beetje.
Maar, niet dus en ... vrij snel zat ik terug aan meer en dit werd steeds maar opgedreven.
Na verloop was ik weer aan het overdrijven en dronk ik weer te veel en te dikwijls ...
De geschiedenis herhaalde zich met de gekende nevenverschijnselen: liegen over mijn gebruik of beter misbruik, flessen (volle en lege) verstoppen, stiekem drinken, vul maar aan ...

Uiteindelijk heb ik dan opnieuw ingezien dat ik het niet kon.
Ik heb dan (in mijn vorige periode was ik naar een andere organisatie gegaan, waarover geen enkel slecht woord, ook niet over de mensen, integendeel !!) de stap gezet naar SOS Nuchterheid.
Ik ga wekelijks naar de bijeenkomsten en ik heb intussen ook mijn weg gevonden op het forum.
Hier ondervind ik heel veel steun, ik leer veel en ik kan ook mijn ervaringen kwijt.
Dat is soms heel opluchtend.

Wat jouw ervaring betreft als je met je vrouw iets gaat eten of drinken, kan ik je zeggen dat mijn echtgenote in het begin dacht en vond dat zij in mijn bijzijn niet meer kon en / of mocht genieten van een martini of een wijntje.
Ik heb haar dan overtuigd van het tegendeel.
Zij kan het en zij kan stoppen na één of twee of - heel uitzonderlijk eens, hoor ! - drie consumpties.
Ik kon dat dus niet.
Ik heb haar gezegd - en dat was en is ook zo - dat ik mij ambetant voelde als zij niet zou drinken omwille van mij.
Hetzelfde geldt voor mijn kinderen, voor mijn schoonbroers, schoonzussen, familie, vriendinnen, vrienden ...
Als de anderen geen zin hebben, respecteer ik en waardeer ik dat.
Maar, als zij niet drinken omdat ik erbij ben die niet kan en dus ook niet meer wil drinken, voel ik mij zeer gegeneerd.
Dat maakt mij dan wrevelig.

Intussen weet iedereen dat en men bewondert mij ook zelfs wel, maar men stoort zich niet aan mij.
Want, in het tegengestelde geval zou ik mij een storend element voelen.

Dat gaat mij zeer goed af.
Het eerste wat ik trouwens in SOS Nuchterheid heb geleerd en dat intussen mijn lijfspreuk is geworden is: "Het product alcohol en de persoon Dirk gaan niet samen".
Daarom drink ik niet meer, daarom wil ik het ook niet meer en daarom hoef ik het ook niet meer.

In SOS Nuchterheid weet ik intussen andermaal (!) dat ik niet alleen ben.
Ik leer veel van anderen, ik kan mijn ervaringen kwijt en ik voel dat er mensen zijn die ook iets meenemen uit mijn verhalen.
Dat is zeer bemoedigend en het maakt mij rustig.
Ik jaag mij nu ook veel minder op.
Ik heb nu weer positieve dingen om aan te denken en om naar uit te kijken.
Tot 6 maanden geleden ging ik 's nachts slapen met de gedachte: "Zal ik morgen genoeg kunnen drinken, wanneer kan ik ongemerkt gaan bijhalen enz. ..." en werd ik 's morgens (tegen de middag ) wakker met als eerste vraag voor ogen: "Zal ik vandaag wel genoeg vinden, welke uitvlucht kan ik vinden om stiekem te kunnen gaan bijhalen, hoe kan ik dat verstoppen enz. ...".
Dat is nu voorbij en ik geniet nu van veel meer !

Proficiat al met je eerste 2 weken en brei er nog maar veel bij.

Volhouden in je nuchterheid en nog een fijne zondag.

Dirk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
olivier



Geregistreerd op: 15 Nov 2015
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: 22-11-2015 20:46:10    Onderwerp: Reageren met citaat
Hallo,

Sorry voor de late reactie, maar ik was gaan sporten aan zee tot een uur geleden.
Ik ben weet niet hoe ik op individuele reacties kan reageren, dus reageer ik even op alle reacties in chronologische volgorde...

@ Gert1969:
Mijn partner heeft volgens mij ook problemen met sociaal drinken en kan nogal opvliegerige en aanvallende reacties hebben na enkele glazen. Wat zij wil doen, daar laat ik haar vrij in. Het is me om mijzelf te doen nu in eerste instantie en ik wens te ervaren hoe dit mij, mijn kijk op mezelf en de kijk op anderen en mijn leven in het algemeen beïnvloedt.

@ Edgard:
Ik ben het met je eens dat in mijn hersenen -meer dan bij een doorsnee persoon- een verstoring is van de neurotransmissie waardoor ik extremer reageer op "één glaasje". Je hebt gelijk daarin. Craving ken ik helaas. Maar dit is iets wat enkel opkomt na gebruik van alcohol, dus het is kwestie van deze cirkel te doorbreken.
Gezien ik nog niet zo ver ben in het 'stoppen met drinken', kan ik niet meespreken. Hoop echter wel dat des te langer je nuchter blijft, des te 'sterker' je wordt en waarschijnlijk ook zelfzekerder. Dat laatste merk ik nu reeds op.

@ groetjes:
Je tips zijn me waardevol en ik ga ze in praktijk omzetten. Bedankt!

@ Dirk SR:
Het is zoals jij zegt niet de bedoeling mijn omgeving te wijzen op hun alcohol consumptie. Iedereen doet uiteindelijk wat hij of zij wil. Ikzelf wil nu liever niet drinken en wens dit zo te houden. Gezien het zo'n drastische wending is voor mij, bekijk ik het dag per dag. Ik sta op en zeg tegen mezelf, "vandaag ga ik eens niet drinken". En datzelfde zeg ik de volgende dag en zo bouw ik stilletjes op. Want de gedachte 'nooit meer te drinken' is voor mij nu nog steeds geassocieerd met een gevoel van angst. Dat geef ik toe.

Bedankt voor de reacties en adviezen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
gert1969



Geregistreerd op: 17 Sep 2015
Berichten: 47

BerichtGeplaatst: 23-11-2015 16:42:37    Onderwerp: Reageren met citaat
Hoi Olivier,
Je hebt gelijk als je zegt dat het ten eerste om je zelf draait.
Door zelf het voorbeeld te geven bestaat ook de kans dat je partner een verandering gaat zien in je doen en laten.
Dat weekendje naar zee en sporten dat is zeker en vast al een van de dingen die je moet en kan doen om de ergste vormen van craving tegen te gaan.
Zeker in het begin proberen om direct afleiding te zoeken.
Nu is elke dag er een binnen kort elke week dan maand enz. enz
blijven schrijven blijven praten
veel moed en sterkte
Gert
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 24-11-2015 11:52:39    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Olivier,

Hoe gaat het met je?

Zoals je zelf zegt: dag per dag en dan kom je er wel.

Nuchterheid heeft tijd nodig, veel tijd!!!
Geef het ook deze tijd!!!

Hou het nuchter en tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
gert1969



Geregistreerd op: 17 Sep 2015
Berichten: 47

BerichtGeplaatst: 26-11-2015 13:13:30    Onderwerp: Reageren met citaat
Hoi Olivier,

Hoe gaat het met je?
groetjes Gert
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 27-11-2015 20:42:44    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Olivier,

Alles ok?

groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 07-12-2015 18:06:57    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Olivier,

Hoe gaat het met je?

groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 13-12-2015 13:44:39    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Olivier,

Zin om te communiceren?

groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum