Tipjes die mij helpen bij craving
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jigsaw



Geregistreerd op: 25 Aug 2015
Berichten: 31

BerichtGeplaatst: 05-09-2015 12:36:10    Onderwerp: Tipjes die mij helpen bij craving Reageren met citaat
Tijdens mijn opname in mei moest ik van de therapeuten en mijn psychiater zoeken naar alternatieven bij craving. Makkelijker gezegd dan gedaan! Toen ik hen om een voorbeeld vroeg zei men mij dat dit voor iedere persoon anders is. Ik moest mij meer toeleggen op mijn hobby's of zo was hun antwoord. Mijn grote passie is lezen maar als ik met craving zat was ik zelfs in staat mijn mooiste en dierbaarste boek tegen de muur te gooien of in stukken te scheuren. Tijdens die opname heb ik de zaak laten rusten en heb mij toegespitst op de lieve, aangename en warme gesprekken met lotgenoten. Eens thuis begon ik automatisch de voordelen van niet-drinken op te schrijven in mijn trouwe agenda die ik altijd bij mij heb. Helder denken, niet vroeg naar bed moeten, actiever, geen zweethanden etc. etc. Sommigen onder jullie weten dat ik het vooral in het weekend bijzonder moeilijk heb als mijn man en dochter een glaasje drinken. Sinds een paar weken doe ik het volgende : ik zonder mij af (op dat moment weten zij dat ik het moeilijk heb en laten mij begaan). Ik ga zitten of liggen op mijn bed en adem een paar keer zeer rustig in en uit en doe aan mindfulness : wat voel ik nu? Heb ik dat glas écht nodig? Helpt het mij of zou ik me echt beter voelen moest ik nu wél drinken? Gaan we al die moeilijke maanden en keren dat we het hoofd koel hebben houden zomaar over boord gooien? Ga ik dit dan terug aan mijn familie aandoen als we al zover gekomen zijn? Na deze zeer intense meditatie herlees ik alle voordelen die zijn opgeschreven in mijn agenda (en wees gerust die lijst wordt alsmaar langer) kan ik terug met een gerust geweten mijn gezin vervoegen. Ik hoop dat dit jullie ook kan helpen en welke trucjes passen jullie zoal toe? Dirk, ik bedank jou voor de lekkere receptjes als alternatief, ik ga ze zeker uitproberen, ieder weekend tijdens mijn craving.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 05-09-2015 13:14:17    Onderwerp: Re: Tipjes die mij helpen bij craving Reageren met citaat
Hey Jigsaw,
Het doet mij plezier te lezen dat je mijn alternatieve drankjes leuk vindt.
Dat ze lekker zijn, kan ik beamen, hoor !
De therapeuten en de psychiater hebben misschien wel een beetje gelijk met betrekking tot hobby-activiteiten.
Die kunnen een goede hulp zijn, want dan heb je geen lege momenten.
Lezen tja, dat was ook zo niet mijn ding en dan zit je ook maar alleen met je boek.
Ik heb wel graag andere mensen (die ik ken) om mij heen.
Niet te lang, maar toch; een beetje afwisseling in het gebeuren kan geen waad.
Ik ben vroeger, als verantwoordelijke binnen een club, heel veel bezig geweest met volleybal.
Ik was zelf niet heel sportief en helemaal geen speler, maar organisatorisch en als kijkspel boeide het mij wel.
Door de goede prestaties internationaal van onze nationale teams zowel senioren als junioren in de dames- en herencategorieën, ben ik daar terug een volger van geworden.
Ook mijn oudste zoon zit in het milieu en mijn kleinzoontje speelt ook al.
Die mag soms fungeren als ballenjongen - terreinveger bij belangrijke nationale en internationale matchen.
Uiteraard ga ik daar dan met nog een bijkomend speciaal gevoel naar kijken.
Vandaag is dat weer het geval.
Ik ben daar al de hele dag mee bezig en ik ben zeker dat ik er weer met volle teugen ga van genieten.
Ik zal dan weer in groep zijn en in mijn omgeving zullen weer pintjes en wijntjes gedronken worden.
Maar, ik neem wel iets anders (cola, tonic, agrum ...) en zo kan ik tot het laatste moment genieten van de volleybalmatch en de korte intermezzo 's van mijn kleinzoon zonder een roes of een waas voor mijn ogen.
Heerlijke vooruitzichten !!
Probeer ook eens zo iets te vinden waarbij je je wat actief kan betrokken voelen; et moet daarom geen sport zijn.
Onze jongste zoon is een muzikant en van concerten (niet altijd met hem, maar ook van andere groepen) kan ik eveneens geweldig genieten.
Soms, als ik door de straat loop en ik hoor ergens een fanfare spelen, word ik naar de plaats van het gebeuren gezogen.
Zoek het maar eens uit en als je dan rondom jou kijkt, zal je ook nog zien dat jij niet de enige bent die geen alcohol drinkt.
Want daar sta ik bij allerhande evenementen of op een terrasje of in een café of restaurant toch altijd wel van te kijken, hoor.
Of die niet-drinkers ook een probleem hebben met alcohol zoals ik, weet ik niet.
Maar, eigenlijk hoef ik dat niet te weten.
Ik weet van mezelf dat alcohol en ik niet samengaan en de anderen, ja die zullen het ook wel weten, denk ik.
Zo, Jigsaw, ik wens je nog een aangename zaterdagnamiddag.
Misschien wip ik straks nog even bij je langs.
Dat zal van het verloop van de wedstrijd afhangen want het kan afgelopen zijn in 3 sets, maar het kunnen er ook 5 worden.
Hou je goed en toi, toi, toi ...
Dirk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jigsaw



Geregistreerd op: 25 Aug 2015
Berichten: 31

BerichtGeplaatst: 07-09-2015 16:18:45    Onderwerp: Reageren met citaat
En Dirk, hebben de goei gewonnen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 08-09-2015 22:32:27    Onderwerp: Reageren met citaat
Goede avond iedereen die ik al eens gesproken heb via mijn of een ander onderwerp,
Ik ben vandaag ook weer fier op mij, al zeg ik het zelf.
Sinds gisteren doe ik het 16 weken zonder drank, allez zonder alcoholhoudende dan toch.
Ik ben ook bij mijn psychiater geweest en die zag en hoorde eens te meer een positieve evolutie bij mij in vergelijking met een maand geleden.
Het is trouwens op haar advies lang geleden (maar toen had ik daar nog geen oren naar ....) dat ik eindelijk SOS N heb opgezocht en dat ik naar een eerste bijeenkomst ben gegaan.
Ik ben blijven gaan en ik zal dat blijven doen want ik heb dit nodig en het sterkt mij iedere keer.
Ook het forum is voor mij een uitlaatklep.
Het belangrijkste voor mij is het besef dat ik daarmee ervaar en vaststel dat ik niet alleen ben zeker niet alleen sta.
Ik probeer dus vol te houden !
Hopelijk leest iedereen dit bericht met een nuchter lichaam en een nuchtere geest.
Groeten en tot binnenkort,
Dirk

Hey Jigsaw,
Blijkbaar heb ik iets van gisteren onbewust gewist, want ik vind het niet meer.
Eigenlijk hebben de tegenstrevers van de Yellow Tigers gewonnen, maar de Turkse meisjes waren beter.
Maar, mijn kleinzoon heeft het goed gedaan bij het vegen van het terrein.
En ik heb ook een mooie prestatie geleverd, want ik heb een reuze - namiddag en avond beleefd zonder bier of wijn of andere alcohol !
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jigsaw



Geregistreerd op: 25 Aug 2015
Berichten: 31

BerichtGeplaatst: 08-09-2015 23:10:31    Onderwerp: Hey Dirk Reageren met citaat
Het is waar, dat die bijeenkomsten van SOS n goed doen, ik kom er juist van en heb terug mijn dosis moed die ik broodnodig heb. Alleen lukt dat niet. Ik zal mijn lieve groep een paar maand niet kunnen vervoegen door een ingreep aan mijn schouder volgende week waardoor ik een tijdje niet met de auto zal kunnen rijden. Ik ga dus een moeilijke periode tegemoet. Ik vertrouw mijn eigen ik momenteel niet. Alleen thuis overdag!! Dat is gevaarlijk. Hopelijk krijg ik een beetje steun van jullie.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
doornroosje



Geregistreerd op: 23 Apr 2013
Berichten: 876

BerichtGeplaatst: 09-09-2015 10:07:41    Onderwerp: Reageren met citaat
Is er niemand in de groep die je eventueel kan komen halen ? Of het openbaar vervoer desnoods, rijd er geen bus naartoe ?
In ieder geval, kom hier maar ventileren als je het moeilijk hebt, ik probeer het ook in m'n eentje, en met hulp van dit forum want een groep is voor mij ook geen optie, alhoewel ik het heel erg hard nodig heb met momenten.
De eenzaamheid in m'n oorlog vind ik op moeilijke momenten het zwaarste.....


Succes verder nog Jigsaw, en veel beterschap alvast met de schouder !

doornroosje
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 09-09-2015 10:27:44    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Doornroosje en Jigsaw,

Je ben bedankt, Doornroosje, voor je reactie naar aanleiding van mijn 16 weken nuchter binnen "twee weken nuchter".
Ik heb echt veel steun aan SOS n, zowel binnen het forum als (en vooral) in de bijeenkomsten.
Ik vind het spijtig dat jullie er niet geraken.
Ik ga met de bus want autorijden is voorlopig ook niet meer voor mij weggelegd na een val en operaties met problemen aan rechterschouder, -arm en -hand tot gevolg.
Gelukkig stopt de Lijn hier bij ons vlakbij en is er een halte dichtbij ons lokaal.
Daar heb ik wel geluk mee.
Ik zal nu wat frequenter naar het forum komen kijken en jullie proberen te vinden en volgen.
Ik ben geabonneerd op enkele onderwerpen en krijg daardoor ook meldingen als er iemand een boodschap plaatst.
Dat ga ik zeker in het oog houden.
Prettige dag nog voor jullie en tot straks of zo,
Dirk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 09-09-2015 21:57:43    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Jigsaw,

Lukt het je een beetje?

Zeker blijven communiceren want PRATEN HELPT!!!

Maak ook gerust gebruik van het 24/24nr.

HOU HET NUCHTER!!!

Tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jigsaw



Geregistreerd op: 25 Aug 2015
Berichten: 31

BerichtGeplaatst: 25-09-2015 07:39:12    Onderwerp: Leuk voorval Reageren met citaat
Afgelopen maandag ging ik voor de eerste keer naar de kinesiste. Halverwege mijn straat werd ik plots gevolgd door mijn 2 poezen. Op een bepaald moment was ik bijna aan een grote en gevaarlijke steenweg. Omdat ik bang was dat ze me op deze zeer drukke straat zouden blijven volgen ben ik terug huiswaarts gekeerd. Thuisgekomen wilde geen van beide binnenkomen. Ik dus terug weg richting kine. Weerom werd ik gevolgd door die schattige 2 viervoetertjes. Na een derde poging begon ik toch wel wat nerveus te worden want nu zou ik moeten rennen om nog op tijd te komen. Na een vierde poging heb ik het opgegeven. Het risico dat er eentje, of misschien zelfs alle 2 zouden worden doodgereden was zeer groot. Ik ben dan maar thuis gebleven en heb naar de kinesiste gebeld om te zeggen dat ik buikloop had!!!!! Ik durfde haar de waarheid niet te vertellen en het leven van Simba en Mowzer was me te dierbaar. Ik hoop dat mijn geburen mij gedurende dat kwartier niet gezien hebben. Stel je voor : 8 keer ben ik langs hun huis gepasseerd met 2 poezen achter mij. Ik denk dat ze me nu helemaal voor gek verklaren maar dat trek ik mij niet aan. Ik weet dat sommigen onder jullie het cliché zullen vinden als ik zeg dat men dikwijls meer trouw, liefde en genegenheid heeft van een dier dan van een mens. Simba is ons pépéke van negen jaar en Mowzer is het kleine mieke van 1 jaar oud. Beide diertjes waren straatkatjes en we hebben ze geadopteerd met volle liefde. De erkentelijk van deze 2 is bijzonder groot. Moesten mensen wat meer als dieren dankbaar en vriendelijk zijn tegenover mekaar zou de wereld er een stuk mooier uitzien.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Edgard



Geregistreerd op: 12 Jun 2015
Berichten: 53

BerichtGeplaatst: 25-09-2015 15:41:59    Onderwerp: POEZENVEHAAL Reageren met citaat
Dag Jigsaw

Heb net je aardige verhaaltje gelezen; zeer erkenbaar, althans voor mij; ik ben namelijk (ook) een poezengek en bij uitbreiding dierenvriend. Ik begrijp best dat de viervoetertjes heel veel genegenheid geven.Wat dat meelopen op straat betreft, daar kan ik een heel verhaal van afsteken. Tot de poezenfamilie behoren: Pluis(overgeërfd van de buren), Harlekijn (een echte heer), Minou (de allerliefste en de slimste) en Baby ('praat, heeft voor de straat gekozen, geeft signalen aan de voordeur of aan het raam). Eigen karakters, maar even lief.
Ik hoop dat je a)baat hebt bij de sessies kinesitherapie en b) uiteraard zonder gebruik blijft. Als je het moeilijk zou hebben, post dan een berichtje, poezenvrienden onder elkaar, verbonden door een gemeenschappelijk streven: nuchter blijven.
Hartelijk,
Edgard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 25-09-2015 20:39:48    Onderwerp: Re: POEZENVEHAAL Reageren met citaat
Dag Jigsaw en dag Edgard,

Zou het dan toch zijn dat al degenen die met drankafhankelijkheid te maken (gehad) hebben ook
andere karaktereigenschappen gemeen hebben ? Dieren graag zien is toch één van die gemeenschappelijke kenmerken, hoor. Ook ik herken mij voor een stuk in jullie toffe verhalen.
Toen wij verhuisden van een huis op de buiten naar een appartement in de stad, hebben wij ook onze poes meegebracht. Voorheen hadden wij al katten en eveneens enkele honden. Twee poezen zijn dood gereden (ja, ook op het platteland heerst koning auto), maar de andere zijn allemaal op vrij respectabele leeftijd gestorven in onze omgeving.
De mee verhuisde kater is overleden aan een nierkwaal, maar was wel al 14 jaar oud en even lang bij ons. Ik hoef wel geen tekeningske te maken als ik zeg dat er toen tranen zijn gevloeid.
Daarna hebben wij er ééntje gehad, die op 2-jarige leeftijd plots is weggebleven. Als ik er aan denk, ben ik nog altijd droevig. Ik troost mij maar met de gedachte dat die de weg is kwijt geraakt, maar opgenomen is door andere goede mensen.
Nu hebben wij er weer eentje, al meer dan drie jaar. Ik ben er sterk aan gehecht en als die 's avonds als het donker is nog niet thuis is, ben ik echt ongelukkig en ongerust. Ik sta dan 's nachts geregeld op om gaan te kijken of hij nog niet aan de deur zit. Gelukkig is hij al steeds weer naar huis gekomen en niet langer dan één nacht weg geweest.

Met mijn drankprobleem gaat het goed. Ik heb er - na opnieuw 4 maanden nuchterheid - eigenlijk geen behoefte aan. Ik begin mij meer en meer af te vragen waarom ik vroeger alcohol dronk, want nu (vanop "afstand" ...) vind ik er blijkbaar niets lekkers aan.
Ik schud mij als ik andere mensen bier of wijn of cognac of whisky of vodka of jenever zie drinken. Toch blijf ik attent, want het "beestje" zal mij ook wel graag blijven zien en mij proberen te aaien en een "slokje" doen te proeven. En dan ben ik weer verloren., daar ben ik van overtuigd !

Vorige week zijn wij ook enkele dagen met vakantie geweest in het buitenland. Alles is prima verlopen. Er was wel een groot aanbod, want wij zaten in een wijnstreek. Maar, ik heb niet gedronken, ik ben niet in verleiding gekomen en ik heb ook niet moeten vechten. Ik ben wel met SOS Nuchterheid in communicatie gebleven via het forum en mijn smartphone. Ik heb onze wekelijkse bijeenkomst van SOS N gemist (letterlijk en figuurlijk).
Deze week heb ik de draad weer opgenomen en ben ik naar de vaste meeting kunnen gaan. Het was voor mij een blij weerzien met de vertrouwde vriendinnen en vrienden en ik voelde mij echt thuisgekomen.

Eens te meer is weer maar eens bewezen voor mij wat deze zelzorggroep betekent. Het is gewoon een onmisbare en een sterke steun.

Doet dat verder goed, nog een fijne avond en een goed weekend,

Dirk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jigsaw



Geregistreerd op: 25 Aug 2015
Berichten: 31

BerichtGeplaatst: 27-09-2015 14:00:12    Onderwerp: Reageren met citaat
Bedankt Edgard voor je reactie. De kine verloopt moeilijk. Vijdag ben ik naar Pellenberg geweest voor de nazorg van de operatie. Ik heb er toen een dokter, verpleegkundige (voor verzorging van de wonde) en een kinesitherapeute gezien (voor controle over de mobiliteit van de schouder). De dokter en therapeute waren een beetje verbaasd over de oefeningen die ik al moest doen. Ze hebben me aangeraden om het bij de zeer passieve oefeningen te houden. Toen ik mijn kine daarover aansprak in de namiddag moest ze toegeven dat ze vond dat de prof die haar het voorschrift opgemaakt had nogal wat voortvarend was. Resultaat : sinds donderdag heb ik pijn. Vanaf maandag is het dus herbeginnen van nul.

Met het gebruik (of eerder misbruik) van alohol gaat het beter. Ieder weekend is een ware hel voor mij omdat mijn familieleden dan een glaasje drinken. Ik zag er ook enorm tegen op om nu gedurende maanden alleen thuis te zijn. Ik was een geniepige drinker en heb nu dus veel tijd om te zondigen!! Met alle fierheid kan ik zeggen dat mijn eerste week alleen zeer goed verlopen is. Iedere keer dat ik de Spar binnenstapte voor sigaretjes, suikerbroodje, tijdschrift enz. ben ik zonder het te weten de rekken met flessen die een knipoogje maken zelfs voorbij gelopen. Al 4 maand vecht ik tegen dat duiveltje en nu pas word ik rustiger.
Maar ik maak mij geen illusies, ik weet dat ik jullie nog dikwijls lastig zal moeten vallen.
Ik zal dan zoals Edgard en zovelen onder jullie geschreven hebben om hulp roepen.
Goed weekend iedereen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
chance



Geregistreerd op: 24 Aug 2015
Berichten: 238

BerichtGeplaatst: 27-09-2015 19:16:51    Onderwerp: Reageren met citaat
fijn te lezen dat je eindelijk wat rust gevonden hebt in het gevecht.
Goed bezig hoor, en hou het maar fijn nuchter, ik doe dat ook Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Edgard



Geregistreerd op: 12 Jun 2015
Berichten: 53

BerichtGeplaatst: 28-09-2015 19:46:00    Onderwerp: Een hart onder de riem Reageren met citaat
Goedenavond Jigsaw,

Gewoon om even een seintje en een steuntje te geven.
Zie het niet als een gevecht; stel je een aantal dingen voor die je graag zou doen, die je kunt doen en die je zult doen. Het gaat om jezelf, niet om de familie, niet om iemand anders. Gun jezelf een pleziertje, hoe klein ook (een suikerbroodje?), maar beloon jezelf; pluk de dag, zorg ervoor dat elke dag iets aangenaams heeft, doe wat je graag doet; in tevredenheid zal nuchterheid groeien en bloeien.
Vriendelijke groeten,
Edgard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 28-09-2015 20:28:26    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Jigsaw,

Goed te lezen dat je je ietsje rustiger voelt in je nuchterheid...

En...je valt ons hier echt niet lastig hoor...Dit forum is er om te communiceren en...PRATEN HELPT!!!...ECHT WAAR!!!

Tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum