Twijfel
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
manouche



Geregistreerd op: 06 Nov 2012
Berichten: 67

BerichtGeplaatst: 04-09-2015 21:16:12    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Marc,

Hoe gaat het intussen met je? Geef je je voornemens nog een kans?
Er klonk heel wat overtuiging in je eerste bericht- ook al was het de verkeerde boodschap.
Mensen met een drinkprobleem moeten zichzelf niet folteren met 'sociaal drinken'. Vergeet het. Ophouden met drinken is de enige manier.
Het kan en het kan evenzeer dat je je leven en je sociale omgang en je dagelijkse doen en laten even goed en zelfs véél beter is dan voorheen.
Je herwonnen vrijheid en de rust van van het liegen en bedriegen af te zijn, zal je verbazen.
Hou vol en hou ons op de hoogte.
Succes!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marc



Geregistreerd op: 07 Jan 2013
Berichten: 39

BerichtGeplaatst: 07-09-2015 10:01:47    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag 12.

Binnen twee dagen bereik ik de twee weken grens. En ik ben vrij zeker dat ik die ga halen want er zijn geen noemenswaardige obstakels. Ik moet vooral zorgen dat ik zelf overal afblijf.

Het weekend was best moeilijk. Ik was vergeten dat een van de dingen die ik het meest haat aan ontwenning de neerslachtige momenten zijn. Zaterdag was het raak. Toen kreeg ik plots een klap midden in de namiddag. Alles zag er plots zo lusteloos uit. Een leven zonder alcohol leek zo grijs en levenloos. Als je in zo’n aanval zit is het moeilijk om je te herinneren dat dit niet blijft duren. Liefst zou je dan gewoon een fles pakken en de zaak even remediëren. Dat zijn voor mij de echt beproevende momenten. Ik weet dat deze stemmingswisselingen zullen ophouden maar op dit ogenblik zit ik er nog midden in en dat valt best wel tegen. Ik had trouwens nog een abstinentie-dip de dag erna – zondagnamiddag.

Om mezelf door deze periode te helpen heb ik besloten van me op verslavingsliteratuur te gooien uit de bibliotheek. Ik heb gemerkt dat als ik verhalen lees van andere mensen die door hetzelfde zijn gegaan, ik me gesterkt voel. Hoe erger de verhalen hoe beter want een onafhankelijke spiegel helpt me. Ik vergeet immers maar al te snel hoe slecht ik me voel door de alcohol en hoe leeggezogen en futloos. Hoe het spul me ’s morgens achterlaat als een vod, onmachtig om degelijk te functioneren en met een lichaam dat almaar meer begint te protesteren. Ik vergeet maar al te graag hoe de pijn in mijn leverstreek en opmerkingen over hoge bloeddruk van mijn arts mijn angsten aanwakkeren voor een vroege dood. Hoe ik me zorgen maak ontslagen te worden door mijn dalende inzet en mijn toenemende apathie. Ik vergeet dat door de alcohol mijn libido in de touwen hangt. Ik vergeet hoe erger wordende diarree mijn normaal leven begint te verstoren omdat ik voortdurend moet denken aan de nabijheid van toiletten bij het plannen van een activiteit of uitstap en dat ik inmiddels Immodium neem om een voorstelling of een concert bij te wonen.

Eindeloos is de lijst van de verderfelijke effecten van alcohol maar toch verdwijnen die ongelooflijk snel in de vergetelheid eens ik stop met drinken. Daarom helpt het me om de eerste maanden confronterende literatuur te lezen. Het houdt de herinnering levendig aan hoe het écht was om alle dagen zat te zijn. Want voor je het weet herinner je je vooral de leuke dingen zoals de prettige lichthoofdigheid tijdens een dinneetje in een gezellig restaurantje, of de pret op een feestje en dan is de stap naar een glas plots niet zo ver meer weg en lijkt het ook niet zo onredelijk.

Enfin, dag 12 is binnen en dag 13 loopt.

Bedankt voor de reacties en de steun.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
chance



Geregistreerd op: 24 Aug 2015
Berichten: 238

BerichtGeplaatst: 07-09-2015 15:49:24    Onderwerp: Reageren met citaat
Hoi Marc, alvast een dikke pluim om het weekend nuchter door te komen.
Ik herken zo hard het gevoel dat je beschrijft.
De futloze en saaie momenten (heb die ook net gehad afgelopen dagen) en ook de nadelen van drinken...
Hier loopt de 15de dag, dus begrijp je helemaal.
Volhouden he.
Vele groetjes, chance
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 07-09-2015 16:00:53    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Marc,
Van vorige week ben ik ook deelnemer aan het forum, nadat ik al ongeveer 3,5 maanden de bijeenkomsten van SOS n volg.
Het bevalt mij.
Onder het onderwerp "twijfel" heb ik al je berichten eens gelezen.
Ik vind wel een beetje gelijkenis met jou.
Ook ik ben een aantal jaren geleden vrij lange tijd nuchter geweest binnen èn vooral dankzij een andere organisatie (waarover trouwens geen slecht woord, hoor, integendeel !).
Maar, na verloop van tijd voelde ik mij daar niet meer zo goed.
Ik dacht dat het aan die andere mensen, aan die
groep(en), aan de structuren lag.
Nu denk ik echter dat de onderliggende aanleiding bij mij lag.
Ik wilde namelijk weer drinken en ik dacht dat ik het nu wel gecontroleerd of sociaal of normaal (...) zou kunnen.
Niet dus, want na een tijd wel met mate te hebben kunnen drinken, ben ik andermaal in herhaling gevallen.
Het werd steeds meer (zonder dat ik apelazarus was), het werd steeds meer in stilte, het werd steeds meer in het geniep, het werd steeds opnieuw verstoppen en liegen tegen mijn omgeving en bedriegen van mezelf.
Eer er dan terug inzicht is gekomen dat ik het probleem was en dat alcohol en ik een onhaalbare combinatie was, zijn er weer vele jaren voorbijgegaan.
Eigenlijk heeft het geduurd tot mijn vrouw en mijn kinderen een zeer extreem ultimatum hebben gesteld.
Ik werd voor de keuze gesteld: ofwel stoppen met drinken (want minderen zou niet gaan, dat moest ik inderdaad toegeven) ofwel mijn familie opgeven.
Na rijp beraad - soms is het goed in 't eigen hart te kijken, om het met Alice Nahon te zeggen ... - heb ik besloten om dan toch voor een thuis en een lieve vrouw, goede kinderen en schitterende kleinkinderen te kiezen.
Ik wilde stoppen.
Alleen kon ik het niet, dat wist ik van vroeger.
Naar één van mijn vroegere groepen wilde ik niet meer want dat lag mij niet meer en sprak mij niet meer aan.
Een beetje zelftrots of verlegenheid of gêne zullen ook wel meegespeeld hebben, vermoed ik.
Zo ben ik dan uiteindelijk, op advies van een psychiater (reeds maanden ervoor, hoor) en na zoeken op internet, bij SOS n terecht gekomen.
Ik ben van de tweede helft van mei nu al elke week naar de bijeenkomsten geweest en het bevalt mij.
Ik kijk er ook iedere keer naar uit, meestal begint dit al enkele dagen van tevoren.
Maar, het help, het helpt ècht ...
Ik heb begrepen dat jij ook een bezoeker bent van een SOS n groep.
Dus, als ik je een beetje mag adviseren zou ik zeggen van dit niet op te geven en ook te blijven gaan.
Intussen heb ik daar al vriendinnen en vrienden en vooral lotgenoten gevonden.
Het besef dat ik niet alleen ben, helpt mij geweldig !
Jij hebt er nu al 12 dagen nuchter opzitten en je bent aan je dertiende dag bezig.
Volhouden, zou ik zeggen, want uit mijn twee ervaringen kan ik stellen (voor mij, hé ...) dat de eerste 3 weken (21 dagen dus) de moeilijkste zijn.
Misschien is dit voor jou niet zo, maar anders ben je niet ver meer verwijderd van die streep.
Het ga je goed en tot binnenkort.
Vriendelijke groeten,
Dirk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 07-09-2015 16:03:32    Onderwerp: Reageren met citaat
Hallo Chance,
Ik heb net mijn antwoord gepost voor Marc en toen zag ik dat jij ook reageerde.
Je hebt blijkbaar ook gevoelens zoals Marc.
Het doet mij wel plezier te lezen dat het, ondanks alles, jou toch nog schijnt te lukken.
Houden zo en veel koerazie!
Ik kijk weeral uit naar mijn volgende bijeenkomst eerstdaags.
Groeten,
Dirk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 09-09-2015 21:28:08    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Marc,

Hoe gaat het nu met je?
Lukt het je allemaal nog een beetje?

Om mezelf door deze periode te helpen heb ik besloten van me op verslavingsliteratuur te gooien uit de bibliotheek. Ik heb gemerkt dat als ik verhalen lees van andere mensen die door hetzelfde zijn gegaan, ik me gesterkt voel. Hoe erger de verhalen hoe beter want een onafhankelijke spiegel helpt me. Ik vergeet immers maar al te snel hoe slecht ik me voel door de alcohol en hoe leeggezogen en futloos. Hoe het spul me ’s morgens achterlaat als een vod, onmachtig om degelijk te functioneren en met een lichaam dat almaar meer begint te protesteren. Ik vergeet maar al te graag hoe de pijn in mijn leverstreek en opmerkingen over hoge bloeddruk van mijn arts mijn angsten aanwakkeren voor een vroege dood. Hoe ik me zorgen maak ontslagen te worden door mijn dalende inzet en mijn toenemende apathie. Ik vergeet dat door de alcohol mijn libido in de touwen hangt. Ik vergeet hoe erger wordende diarree mijn normaal leven begint te verstoren omdat ik voortdurend moet denken aan de nabijheid van toiletten bij het plannen van een activiteit of uitstap en dat ik inmiddels Immodium neem om een voorstelling of een concert bij te wonen.

Eindeloos is de lijst van de verderfelijke effecten van alcohol maar toch verdwijnen die ongelooflijk snel in de vergetelheid eens ik stop met drinken. Daarom helpt het me om de eerste maanden confronterende literatuur te lezen.


Qua confronterende lectuur kan wat jijzelf geschreven hebt wel tellen...

Ik vind het echt fantastisch hoe jij voor jezelf hier alles zo eerlijk blijft beschrijven, ook je twijfels,...
Maak gebruik van je eigen teksten om alert te blijven...

Marc, hou het nuchter en tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marc



Geregistreerd op: 07 Jan 2013
Berichten: 39

BerichtGeplaatst: 12-09-2015 11:19:20    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag 17

Vanavond staat er een dineetje gepland met mijn beste vriend. We gaan al jaren terug. Van onze studententijd om precies te zijn. We hebben het altijd goed met mekaar kunnen vinden. De vriendschap had zijn hoogtes en laagtes maar ze was er wel altijd. Alleen, elke keer we samen kwamen was dat met een glas en dat is nooit veranderd. Een tijd terug, tijdens mijn eerste periode van nuchterheid, heb ik het hem allemaal verteld. Dat ik naar vergaderingen ging en dat ik een alcoholprobleem had. Het verstoppen hoef ik dus niet meer en hij oefent ook geen druk uit: een echte vriend. Maar het is dan ook niet mijn vriend bij wie het probleem zit. Het is niet hem waaraan ik twijfel. Het ben ikzelf waaraan ik twijfel. Ga ik vanavond dat eerste glas kunnen laten staan? Ik voel me super nerveus. Ik dacht zo even het etentje te annuleren met een smoes. Dat is zonder twijfel het veiligste. Anderzijds als ik de uitdaging aanga en er winnend uitkom is dat natuurlijk een enorme opsteker voor mijn zelfvertrouwen. Als het lukt dan sta ik morgen ook meteen veel steviger in mijn schoenen want als ik nu neen kan zeggen dan kan ik in andere situaties die veel minder betekenen zeker neen zeggen. Mmmh... Wat te doen...

(Trouwens bedankt voor jullie steunbetuigingen en Chance: ik had ook al gemerkt dat we zowat op hetzelfde niveau van nuchterheid zitten. Die eerste weken zijn echt behoorlijke klote! Ik wou dat ik al aan de mythische dag 90 zat. Naar verluid is dan de moeilijkste, meest acute periode voorbij. Kan al niet wachten)

Marc
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
doornroosje



Geregistreerd op: 23 Apr 2013
Berichten: 876

BerichtGeplaatst: 12-09-2015 11:34:38    Onderwerp: Reageren met citaat
Marc, vermits het duidelijk een 'echte' vriend is, en niet iemand die er van geniet mocht het je toch niet lukken om niet te drinken, waarom zeg je dan niet van in het begin van de avond dat je echt geen alcohol wil drinken, maar bang bent om toch voor de bijl te gaan...
Of bel hem al voor het etentje even op, en vertel hem je angst en je twijfels. Echte vrienden zullen begrip opbrengen voor je angst en je vertellen dat ze je buddy zullen zijn en er zeker mee voor zorgen dat je niet drinkt vanavond.


Maak er in ieder geval een fijne avond van, ik ben er immers van overtuigd dat het je lukken gaat !

doornroosje
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 12-09-2015 12:09:12    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Marc,
Het is tof te lezen dat het je gisteren weer is gelukt.
Dit berichtje is een kopie van wat ik ook in mijn onderwerp (forum didi) heb gezet, maar gezien het gelijkende van jouw planning met mijn agenda van gisteren, wil ik mijn ervaring daaromtrent toch nog even persoonlijk aan jou overmaken.
Die dag - al lang gepland, van in mijn laatste drinkersperiode - was dus voorzien dat ik een aantal neven en nichten (in totaal telde onze groep 18 deelnemers) een stadswandeling met die groep zou doen.
Ik kan nu zeggen dat ik gisteren een schitterende dag heb gehad.
Mijn planning en begeleiding van onze familiedag met stadsbezoek was goed (zegden de deelnemers toch).
Ook de tussenstops (in enkele kroegen) zijn goed verlopen en ik heb de aanwezige familieleden ook heel openlijk gezegd waarom ik niet meer (mee)dronk.
Ik heb geen enkele negatieve reactie gehad, integendeel.
Iedereen wenste mij geluk met mijn inzicht en mijn beslissing en dat heb ik dan weer geapprecieerd.
Alleen 's avonds tijdens het afsluitend diner, toen iedereen cava dronk en alleen ik een alcoholvrij drankje bestelde, voelde ik mij een beetje onwennig en ongemakkelijk.
Ik had zo ook even de bevlieging: "Waarom kan ik dat nu ook niet en seffens bij het eten enkele wijntjes ?", maar die heb ik vrij vlug aan de kant kunnen zetten.
Echte goesting of craving zou ik het niet noemen, het was zomaar een gedachte tussendoor, meer een beetje gêne.
Ik heb dan ook verder heel goed kunnen genieten van het lekkere eten en ik heb daar (veel) bruiswater bij gedronken en toen heb ik gezien dat er anderen tussendoor ook water dronken en af en toe van hun wijntje nipten.
Die kunnen dat en ik niet dus ...
Toen is alles voor de rest zeer goed en vlot verlopen zonder het product dat voor mij eigenlijk ook niet kan en niet meer hoeft.
Vandaag ga ik met mijn partner uitrusten en bekomen van de zware dag die gisteren was.
Goed weekend aan jou en ik hoop vooral dat jij ook zonder wijn kan doorbrengen deze avond !
Ik ga het weer verder nuchter proberen te houden.
Tot straks of morgen !
Dirk
Ik zet dit ook in mijn onderwerp, forum didi.


Laatst aangepast door Dirk SR op 15-09-2015 10:25:29; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 12-09-2015 20:07:49    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Marc,

Goed dat je hier communiceert over je twijfels ivm het etentje vanavond.
Naar je vriend toe hoef je niks te gebruiken...Je zegt zelf dat hij van je probleem op de hoogte is en je zeker niet zal pushen om te drinken...

Blijf naar jezelf toe altijd eerlijk...JIJ weet waar en waarom het vorige maal verkeerd is beginnen lopen...Waar toen de 'twijfel' begonnen is...

Wat er ook gebeurt...blijf communiceren!!!

Tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marc



Geregistreerd op: 07 Jan 2013
Berichten: 39

BerichtGeplaatst: 15-09-2015 09:45:07    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag 20.

Zaterdag tekste ik een vriend met de boodschap dat ik het de avond van onze etentje nuchter ging houden:

“Geen alchol voor mij.”, tekste ik.
“Allez vanavond laatste keer – met ons!”
“Jullie mogen gerust drinken hoor maar ik ga er mee stoppen. Heb er een probleem mee de laatste tijd.”
“Da’s niet plezant!...”
“Zouden we het misschien beter uitstellen?”
“Misschien dan beter. Toch toffer als we allen gelijk beneveld geraken.”
“Ok, ik bel het restaurant.”

Rot weekend.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 15-09-2015 10:42:13    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Marc,

Ik kan mij voorstellen dat je weekend niet leuk was.
De conversatie met en de reactie van je vriend zal hier wel niet vreemd aan zijn.
Dan heb ik wel meer begrip en appreciatie gehad vorige vrijdag bij mijn groep familieleden tijdens onze uitstap met kroegenbezoek en afsluitend diner.
(Zie eerder relaas).
Mede daardoor ben ik er sterker uitgekomen.
Sindsdien voel ik het weer gewoon normaal en vanzelfsprekend dat ik geen alcohol drink.
Zo simpel is het eigenlijk.
Morgen vertrekken mijn vrouw en ik voor 4 dagen naar de Elzas (Straatsburg, Colmar, Séléstat, Haut-Köningsbourg, Barr, Molsheim, enz.).
Ik ga het proberen nuchter te houden en mijn steun en toeverlaat, mijn vrouw dus, zal mij hier zeker bij helpen.
Ik zal ook regelmatig op mijn smartphone naar het forum kijken en zal mij ook de gezichten van de vriendinnen en vrienden van mijn SOS n groep voor de geest halen.
Dat helpt, dat helpt ècht !!

Vriendelijke groeten en ... volhouden,

Dirk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 17-09-2015 22:02:43    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Marc,

Hoe gaat het nu met je?

Inderdaad geen leuke reactie van je vriend...Maar (en hier wil ik wel heel voorzichtig zijn) zegt dit niet ook iets over het alcohol-gebruik van je vriend?
Ik wil zeker niks suggereren, maar misschien even iets om over na te denken...

Marc, jij hebt nu zelf gekozen voor je nuchterheid...NIEMAND, maar dan ook NIEMAND heeft het recht om deze keuze in vraag te stellen of zelfs te 'boycotten'!!!

Blijf zeker communiceren!!!

Tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marc



Geregistreerd op: 07 Jan 2013
Berichten: 39

BerichtGeplaatst: 18-09-2015 10:41:56    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag 23

Er is eindelijk verbetering: ik heb voor het eerst sinds het begin van mijn nuchterheid een dag zonder drang gehad. De eerste drie weken had ik dat dagelijks. Het begon altijd tussen vier en vijf uur in de namiddag want ik dronk voordien thuis en alleen 's avonds. De drang kwam eerst en dan kwam meteen erna het besef dat ik niet meer kon toegeven aan de drang door mijn besluit en dan werd ik vervolgens heel moedeloos en neerslachtig. Alles werd grijs en grauw. De toekomst zag er dan ineens glansloos uit. Maar nu is het voor het eerst anders gelopen. Ik realiseerde het me toen ik gisteren in bed een boek aan het lezen was. Ik was echt helemaal vergeten hoe vreselijk lastig die eerste drie weken van ontwenning zijn.

Van de vriend, die me probeerde te overhalen mijn nuchterheid op te geven, heb ik daags nadien nog gehoord. Hij vroeg of we het komende weekend konden afspreken. Ik heb niet geantwoord. Je hebt overigens gelijk Groetjes, ik vermoed eveneens dat mijn vriend mogelijks ook met een alcoholprobleem zit. Hij en ik hebben het daar zelfs al over gehad maar hij beweert dat hij geen probleem heeft aangezien hij alleen maar in het weekend drinkt en helemaal niet tijdens de week. Hij vergeet dan wel dat hij zich tijdens het weekend volledig laveloos hijst. Ik kan echter niet oordelen over zijn situatie. Ik hoop ergens natuurlijk wel dat ook hij op een dag zal zien dat hij mogelijks zijn relatie met alcohol eens onder de loep zou moeten nemen.

Het is vrijdag en ik kijk naar het weekend uit. In de loop van volgende week ben ik een maand nuchter. Eigenlijk is het snel gegaan als ik er nu zo op terugblik. Een maand nuchterheid is een opsteker.

Marc
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
chance



Geregistreerd op: 24 Aug 2015
Berichten: 238

BerichtGeplaatst: 18-09-2015 15:10:26    Onderwerp: Reageren met citaat
super Marc, 23 dagen Smile
En bijna een maand nuchterheid, zalig toch.
Ik kreeg gisteren zo plots het besef, whow, 25 dagen... dus ook bijna een maand.
Ik voel het als een begin van een nieuw leven, een nuchter leven. Ik kijk er naar uit.
Nu gewoon nog heel even spartelen door de moeilijke momenten.
Ik wens jou een heel fijn weekend Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 2 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum