Moeilijke periode

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jigsaw



Geregistreerd op: 25 Aug 2015
Berichten: 31

BerichtGeplaatst: 30-08-2015 14:24:46    Onderwerp: Moeilijke periode Reageren met citaat
Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Sinds mei ben ik gestopt met drinken maar het blijft mij bijzonder moeilijk het vol te houden. Ik was een geniepige drinker en in het weekend kon ik openlijk met mijn gezin een glaasje drinken. Ieder weekend is het voor mij bijzonder moeilijk. Toen ik vertelde aan mijn psychiater dat ik het niet fijn vond dat ze voor mijn neus dronken, antwoordde hij dat dit hun goede recht was en dat ik niet mocht eisen dat andere mensen mee stoppen met drinken. Aanvankelijk ging ik daarmee niet akkoord maar nu begrijp ik het wel. Men kan van alle mensen op een terrasje ook niet eisen dat ze een colaatje of een waterke drinken. Als mijn man dan voor tv in slaap valt met voor zich nog een glas wijn is de verleiding ooooooo zo groot om eraan te nippen of vlug een slokje te nemen van de rest van de fles in de koelkast. Dan is het knarsentanden natuurlijk en uiteindelijk ga ik wijselijk naar bed. Zijn er nog mensen die dezelfde ervaring delen en hoe gaan jullie daarmee om? Ik kan onmogelijk iedere dag van het weekend vroeg in bed kruipen om de realiteit te ontvluchten. [/u]
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
chance



Geregistreerd op: 24 Aug 2015
Berichten: 238

BerichtGeplaatst: 30-08-2015 14:42:11    Onderwerp: Reageren met citaat
welkom op dit forum alvast en proficiat met je nuchterheid. Ik ben zelf sinds enkele dagen weer actief hier en bijna een week nuchter.
Moest ik in jouw geval zijn, zou ik het ook moeilijk hebben denk ik. Hoewel op feestjes en terrasjes ik er minder moeilijk mee heb.
Mijn partner drinkt niet meer in mijn bijzijn, voorlopig althans, om mij te steunen.
Kan je er met hem over praten om rekening met jou te houden? Vooral dat glas wijn als hij in slaap valt... ik zou dat zo wegkieperen denk ik...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
manouche



Geregistreerd op: 06 Nov 2012
Berichten: 67

BerichtGeplaatst: 01-09-2015 15:13:18    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Jigsaw,
Wat nu nog onoverkomelijk lijkt is binnenkort wel mogelijk. Ik denk dan aan het feit dat je het moeilijk hebt wanneer andere mensen in je omgeving wel alcohol drinken. Op den duur gaat het zelfs andersom en voel JIJ je beter OMDAT je niet drinkt. Niet uit een superieur gevoel maar gewoon omdat je de rust ervaart die je beslissing uiteindelijk heeft opgebracht. Dat gevoel komt er zeker. Verslaving zorgt voor grote onrust en die onrust zorgt dan weer voor meer hunkering naar drank enz…enz…
Het kàn, stoppen met drinken. Geduld, volharding en mensen om je heen die je steunen. Als je die hebt, ben je al een eind op weg. Als je die niet vindt in je eigen omgeving, kom dan eens naar een SOS Nuchterheid-meeting. In een discrete, ongedwongen sfeer kunnen luisteren naar andere mensen en zélf je zegje kunnen doen. Praten hélpt echt!
Hou intussen dit forum nog wat in de gaten. Sterkte!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
rataplan



Geregistreerd op: 28 Apr 2013
Berichten: 225

BerichtGeplaatst: 02-09-2015 00:13:36    Onderwerp: Reageren met citaat
Hoi natuurlijk kan je dit volhouden , alle begin is moeilijk maar geloof me maand na maand lukt het je beter.
In het begin bepaald het je hele dag maar dit mindert , natuurlijk heeft de één wat meer last van craving dan de ander zelfs nu na twee jaar heb ik dit nog wel eens.

mvg ,
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dirk SR



Geregistreerd op: 02 Sep 2015
Berichten: 415

BerichtGeplaatst: 03-09-2015 22:00:28    Onderwerp: Ook moeilijke periode Reageren met citaat
Dag Jigsaw (en anderen?),
Ik ben nieuw op dit forum en ik ben nu een beetje mijn weg aan het zoeken binnen dit nieuwe gegeven door contacten te zoeken en te leggen.
Ook ik heb enkele maanden geleden weer een moeilijke periode, weliswaar een vrij korte gezien mijn ervaring", doorgemaakt.
Ik ben, na eerst vrij lange tijd gelukkige en comfortabele nuchterheid te hebben gekend die volgde op vele jaren overmatig drankgebruik of beter -misbruik, 7 jaar geleden weer beginnen drinken.
Ik dacht toen (in 2008) dat ik geen probleem meer had en dat ik dus opnieuw zou kunnen drinken gelijk een normaal mens, maar niet dus.
Ne een tijd (enkele maanden, jaren ...) verviel ik in mijn vroegere gewoonten.
Ik begon weer steeds meer te drinken, weer drank te verstoppen om aan mijn familie de indruk te geven niet te veel te drinken, weer liegen en dan vooral tegen mezelf.
Ik ging 's avonds slapen met de gedachte "ga ik morgen wel genoeg drank hebben ?" en daarna werd ik 's anderdaags 's morgens wakker met als eerste idee "waar en wanneer ik genoeg ging kunnen bijhalen zonder dat mijn partner het weet ?"
Mijn hele leven, mijn denken en doen was gedomineerd door en georiënteerd op alcohol (recent dus wijn, vroeger bier).
Na verloop van jaren en vele disputen met mijn familie heb ik andermaal moeten inzien dat ik niet goed bezig was.
Ik nam mij dus voor, eerst om te minderen, maar dat ging nooit.
Daarna nam ik mij voor om proberen te stoppen.
Eerst dacht ik het wel alleen te kunnen, maar dat was een beetje te optimistisch gedacht.
Het verleden had trouwens al uitgewezen dat ik het niet alleen kon, maar naar de organisatie waar ik vroeger terecht gekomen was (geen enkel kwaad woord daarover, integendeel !) wilde ik niet meer gaan.
Na vele adviezen en nog maar eens vallen en opstaan, ben ik bij SOS nuchterheid beland.
Ik volg nu al meer dan 3 maanden de bijeenkomsten (ik heb dat echt nodig) en heb mij gisteren ook geregistreerd op het forum.
Zo ben ik wat beginnen te lezen en ben ik ook op jouw onderwerp "moeilijke periode" terecht gekomen.
Ik herken voor een deel jouw getuigenis.
Ik had dat vroeger erger dan nu sedert mijn contacten binnen SOS n.
Misschien komt dit omdat ik reeds een zekere traditie heb van nuchterheid na een periode van overmatig gebruik.
Wat ik wel inzie is dat ik moet aanvaarden dat alcohol en ik niet samengaan.
Dat is bij mij een belangrijk gegeven om de drang (die echter steeds minder wordt) de baas te kunnen.
Ook het mij vooraf wapenen met het feit dat ik niet kan drinken zoals andere mensen (bv. mijn partner, mijn kinderen, andere familieleden en vriendinnen en vrienden) helpen mij om bepaalde feesten en andere uitstappen in gezelschap waar gedronken wordt veel beter door te maken en aangenaam te beleven.
Wat mij dan ook steeds opvalt is dat die anderen veel minder en veel minder stiekem drinken dan ik dit voorheen placht te doen.
Dus mijn gedrag wat drank betreft was niet normaal.
Van niet mogen, over niet kunnen en niet willen ben ik ook geëvolueerd naar "het hoeft voor mij niet".
Misschien heb ik het hiermee wat gemakkelijker gezien mijn ervaringen vroeger dan jij, voor wie - als ik het ten minste goed heb gelezen - het allemaal recenter is.
Maar, ik geef je mijn ervaringen en gedachten mee in de hoop dat je daar misschien iets uit kan halen.
Ik wens je in ieder geval goede moed en vooral een comfortabele nuchterheid.
Als je wil mag je gerust reageren, maar als je dit liever niet doet is dit even goed.
Vriendelijke groeten,
Dirk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
groetjes



Geregistreerd op: 10 Jan 2013
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: 07-09-2015 20:45:00    Onderwerp: Reageren met citaat
Dag Jigsaw,

Welkom op dit forum.

Allereerst proficiat met je beslissing om te stoppen met gebruik.
Ik heb even je tekst van je andere topic gecopieert...Dit maakte het voor mij ietsje makkelijker om je te antwoorden...


Tijdens mijn opname in mei moest ik van de therapeuten en mijn psychiater zoeken naar alternatieven bij craving. Makkelijker gezegd dan gedaan! Toen ik hen om een voorbeeld vroeg zei men mij dat dit voor iedere persoon anders is. Ik moest mij meer toeleggen op mijn hobby's of zo was hun antwoord. Mijn grote passie is lezen maar als ik met craving zat was ik zelfs in staat mijn mooiste en dierbaarste boek tegen de muur te gooien of in stukken te scheuren. Tijdens die opname heb ik de zaak laten rusten en heb mij toegespitst op de lieve, aangename en warme gesprekken met lotgenoten. Eens thuis begon ik automatisch de voordelen van niet-drinken op te schrijven in mijn trouwe agenda die ik altijd bij mij heb. Helder denken, niet vroeg naar bed moeten, actiever, geen zweethanden etc. etc. Sommigen onder jullie weten dat ik het vooral in het weekend bijzonder moeilijk heb als mijn man en dochter een glaasje drinken. Sinds een paar weken doe ik het volgende : ik zonder mij af (op dat moment weten zij dat ik het moeilijk heb en laten mij begaan). Ik ga zitten of liggen op mijn bed en adem een paar keer zeer rustig in en uit en doe aan mindfulness : wat voel ik nu? Heb ik dat glas écht nodig? Helpt het mij of zou ik me echt beter voelen moest ik nu wél drinken? Gaan we al die moeilijke maanden en keren dat we het hoofd koel hebben houden zomaar over boord gooien? Ga ik dit dan terug aan mijn familie aandoen als we al zover gekomen zijn? Na deze zeer intense meditatie herlees ik alle voordelen die zijn opgeschreven in mijn agenda (en wees gerust die lijst wordt alsmaar langer) kan ik terug met een gerust geweten mijn gezin vervoegen. Ik hoop dat dit jullie ook kan helpen en welke trucjes passen jullie zoal toe? Dirk, ik bedank jou voor de lekkere receptjes als alternatief, ik ga ze zeker uitproberen, ieder weekend tijdens mijn craving.


Je hebt blijkbaar al iets gevonden wat je helpt tijdens je moeilijkheden in het weekend...Ik ben blij voor je dat dit je helpt...

Bij craving is het belangrijk om de gedachte aan gebruik te stoppen...Dit kan bv ook door communicatie...Hier op het forum, het 24/24nr...

Heb je geen zin om eens binnen te stappen op een SOSN-bijeenkomst?

Jigsaw, hou het nuchter en tot gauw,
groetjes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    SOS Nuchterheid // SOSNuchterheid Forum Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum